Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 7 (vervolg) en dag 8

29 december 2014 - Waalwijk, Nederland

28 - 29 december 2014:  El Puerto de la Cruz – terugvlucht naar huis

28 dec.: terwijl wij heerlijk op de boot zitten vermaakt Dirk zich in de stad. Hij had geen zin om weer een keer de rit naar het zuiden te maken en erg warm lopen voor dieren kijken doet hij ook niet.

parapentenHij gaat te voet naar het centrum en vandaar nog verder langs de kust waar hij opeens mensen ziet landen na het parapenten!! Hij had zich erg voorbereid op de reis en ontdekt dat daar een mogelijkheid voor was: met de auto omhoog rijden richting El Teide en vandaar als duo afdalend met een parachute en landend op een parkeerterrein in El Puerto. Was niet goedkoop maar wel een van zijn wensen om nog eens ooit te kunnen doen. De hele week hebben we niet 1 parachute gezien in de buurt van El Puerto en bovendien was het al dagen zeer heiig vanwege de stofwolk uit de Sahara. We hadden dus de hoop opgegeven dat het zou gaan voor het eerst deze week weer om te parapentenlukken. Ook niet meer aan gedacht om het desbetreffende kantoor te bellen voor een mogelijkheid en tot zijn stomme verbazing ziet hij ineens een aantal parachutes naar beneden komen. Wat een pech!!! Hij is nog gaan informeren of er een plaatsje vrij was maar helaas: de middagsprongen zaten allemaal vol.

veel belangstelling van de bevolkingMaar hij ging eigenlijk de stad in omdat we in het programma van de gemeente hadden gelezen dat er een Cabalgata zou zijn voor de Reyes Magos, oftewel de 3 Koningen. Kinderen in Spanje krijgen geen cadeautjes van de sint op 6 dec. (die woont dan wel in Spanje maar op die dag is hij natuurlijk in Nederland) maar van de 3 koningen op 6 januari (net als het kindje Jezus van hen goud, wierook en mirre kreeg)

De Cabalgata (optocht) is de intocht van de koningen in elke stad. Maar normaliter de Koningen geven nog geen cadeautjes maar de kinderen brengen overtollig speelgoed!is dat pas de dag voor het feest, dus op 5 januari en wij vonden het nogal vreemd dat het hier al op 28 dec. was. Maar wat blijkt: de koningen worden feestelijk ingehaald met een stoet van oldtimers en natuurlijk onder muziekbegeleiding. Op het plein voor het gemeentehuis komt de stoet tot stilstand en stappen de koningen uit en er vormt zich een rij van kinderen. Het blijkt namelijk dat de kindjes hun overtollig speelgoed komen inleveren voor minder bedeelde kinderen en ze kunnen natuurlijk hun verlanglijstje inleveren. Wat een goed inititatief!!!!

Hij heeft zich dus ook prima vermaakt deze dag, waar ik overigens niet aan twijfelde.

29 dec.: de terugreis

niet druk op de weg op maandagochtendHet zit erop, we moeten weer een uurtje vroeger ontbijten want rond 8 uur komt de bus weer voorrijden voor de rit naar het vliegveld. Iedereen staat op tijd klaar, alle sleutels worden ingeleverd, email-adressen worden uitgewisseld om eventueel foto’s te delen en dan stappen we voor het laatst in de bus met onze gids van deze week: Bernard, oorspronkelijk uit België maar al heel lang in andere landen wonend.

Het is niet druk op de weg en als we aankomen nemen we afscheid van Bernard en instappen!gaan inchecken voor de vlucht naar Amsterdam. Hij zorgt nog even dat de mevrouw die moeilijk ter been is aan een aparte balie wordt ingecheckt en onder de hoede komt van een medewerker van de luchthaven.

We vertrekken op tijd en na een rustige vlucht komen we aan in Nederland waar nog op veel plaatsen sneeuw ligt. Gelukkig is de snelweg vrij van sneeuw maar als we de grote rivieren voorbij zijn op weg naar het zuiden zien we dat daar nog lang niet alle sneeuw verdwenen is.

en het strand bij Den HaagHet zit er weer op! Ik heb het naar mijn zin gehad ondanks het feit dat ik er vooral voor de groep was en niet zozeer voor de rondleidingen. Ik heb gelukkig wel een aantal zaken kunnen regelen in het hotel om daar alles in goede banen te kunnen leiden en op dag 2 zijn we samen de hele dag op pad geweest: El Puerto en La Orotava. Ik wist pas op het laatste moment dat we tijdens de excursies een gids mee zouden krijgen , die overigens heel veel wist te vertellen.

Ik ben een beetje laat met dit blog maar dat komt omdat ik mijn andere werkzaamheden nu weer heb. Maar het hele verhaal staat er op. Ik hoop dat mijn gasten het nog lezen en ik hoop ze allemaal terug te zien op een van mijn andere reizen.

Binnenkort komt er een volgend blog: met vriend – dochter – kleinkind gaan we in de carnavalsweek een paar dagen naar Londen (het oudste kleinkind gaat met school naar Istanbul)!!!

En waarschijnlijk binnenkort ook een berichtje over een infodag reizen! Waarover later meer als ik meer hierover weet

1. Ed van Daal:
    28 januari 2015
    Tonny, 't was in totaal weer een geweldig reisverslag. Ook een formidabele herinnering (en naslagwerk) voor degenen die de reis zelf hebben gemaakt natuurlijk. Wat moet 'De Jong Intra' toch zónder jou? Ik hoop in de nabije toekomst zelf weer 'n keer met je mee op reis/ontdekkingstocht te gaan!
  2. Hennie de Zoete:
    29 januari 2015
    Tonny ik heb je reis op Tenerife helemaal gevolgd en er van genoten.
    Wij zijn al een paar keer op het eiland geweest en weten hoe mooi het daar is. We wilden ook naar la Orotava, maar onze schoondochter liep met krukken, dus ging dat niet door, maar we gaan er volgende keer beslist naar toe en ook de kloof lopen staat nog op het programma.
    Bedankt weer voor je leuke reisverslagen.
    Groet van ons
    Leen en Hennie de Zoete
  3. Elly Smagge:
    29 januari 2015
    Jammer dat je reisverslag weer afgelopen is, heb er weer erg van genoten.
  4. Maigret Kuiper:
    Tonny,

Ik vond het heel leuk om jouw reisverslag te lezen!
    Topppp!
    Groeten Maigret en Arjan
  5. Inge en Mart:
    29 januari 2015
    Tonny, dank voor een prachtig verslag van een heerlijke week. We hopen je op een volgende Spaanse trip nog eens te treffen.
    Dirk, nogmaals hartelijk dank voor het mogen gebruiken van jouw camera.