Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 7

28 december 2014 - Los Gigantes, Spanje

28 december 2014:  Boottocht – Los Gigantes – dolfijnen – grienden

Vandaag de laatste hele dag die we op het eiland doorbrengen. Bijna iedereen gaat mee met de optionele excursie: met de bus naar Los Cristianos en dan de boot op voor een tocht naar Los Gigantes en onderweg dolfijnen en grienden spotten.

bootje varen en dolfijnen / grienden spottenWe mogen dus weer een uurtje eerder ontbijten (dat is trouwens totaal geen probleem in hotel Semiramis !!!) want om 8 u moeten we klaar staan bij een bushalte op de hoek van de straat bij het hotel. De bus is al bijna vol als we instappen en aangezien wij de laatste zijn die opgehaald worden in El Puerto draaien we al snel de grote weg op richting het zuiden. In Santa Cruz stappen ook nog een paar mensen in bij een hotel en als we daar wegrijden blijkt dat er nog een paar langslapers in  moeten stappen. Terug dus voor een Engels echtpaar dat overigens in Los Cristianos ineens heel snel de bus uit kan rennen om een goed plaatsje op de boot te kunnen bemachtigen. Er is nog iemand die heel erg boos wordt op zijn vriendin die niet hard genoeg rent voor en mooi plekje op de boot. (vakantie is geen pretje!)

Wij doen het iets rustiger aan en vinden gewoon bijna het hele bovendek leeg en en ondertussen heerlijk relaxen in het zonnetjeeen deel van de groep kiest voor de zijkant van de boot waar nog voldoende plaats is om te genieten van de boottocht en het zonnetje.

We verlaten rond 10 uur de haven van Los Cristianos en we hebben mooi uitzicht op Tenerife. Er komt wat uitleg over veiligheidsmaatregelen en dan gaan we varen. Het blijkt dat bier,  wijn en fris gratis is op de boot dus al snel zien we eerste mensen met een biertje in de handen. Nog net iets te vroeg voor mij en bovendien ben ik hier voor mijn werk dus ik hou het maar even op mijn eigen flesje water dat ik overal mee naar toe sleep.

geweldig zicht op de dierenIn de wateren van de Canarische eilanden komen zo’n 26 verschillende walvissen en dolfijnen voor en dat is een kwart van alle bestaande soorten. Hier is namelijk veel voedsel en dankzij de minder sterke stroming is dat makkelijker te vangen. Je kunt hier (in de verte) bultrugwalvis – potvis - blauwe vinvis – orka’s – tuimelaars en tandwalvissen (dolfijnen)  zien. Vanmiddag op de terugweg spotten we er ook een maar die is te ver weg!

Al heel snel worden de eerste dolfijnen gespot en dat is uitzonderlijk vlug. Zij jagen vooral ’s nachts en rusten overdag dus was er een kans van zo’n 60 % dat we ze zouden zien. De kapiteins op de boot weten altijd een beetje met de dieren te spelen, al rondvarend met de boot, en ze komen dus zeer kortbij langs en iedereen heeft de kans om foto’s te maken (als je heel snel kunt reageren).

Voor de walvissen moeten we een stukje verder varen maar ook die krijgen we in 100 % kans op spotten van grienden - 60 % op dolfijnen kijkenhet vizier. Zij gaan overdag op zoek naar voedsel dus er is een kans van bijna 100 % dat we ze zien op deze tocht. Het zijn grienden die hier tussen La Gomera en Tenerife leven op ongeveer een zeemijl van de kust en niet meer weggaan. Ze worden tot 6 meter lang en kunnen 30 ton wegen en ze zijn pikzwart met witte pigmentvlekken. Er leeft hier een kolonie van enkele honderden grienden die in groepjes van 15 tot 20 dieren samen zijn. Dagelijks hebben ze 50 tot 60 kilo inktvis nodig als voedsel en hij kan, met zijn longen helemaal vol, 15 min. onder water blijven en tot 900 meter diep duiken maar dat kan hij maar 3 x per uur volhouden. Verteren van het voedsel gebeurt op het wateroppervlak en vaak spuiten ze een waterfontein omhoog bij het ademhalen.

de kapitein probeert zo dicht mogelijk langs te varenOm de dieren zo goed mogelijk te beschermen zijn er een aantal regels waar de bootexploitanten zich aan moeten houden: op minimaal 60 m afstand blijven en j mag geen geluiden maken om ze te lokken. Bovendien moeten alle gidsen op de boot een walviscursus volgen om alles over deze dieren te kunnen vertellen.

Na de fotomomenten van de grienden is het tijd om koers te zetten naar de rotsformaties die we gisteren vanaf de weg hebben gezien: Los Gigantes. Vanaf de steil vanuit de zee oprijzendwaterkant hebben we een prachtig zicht op de verschillende kleuren en vormen. Hier is ook gelegenheid om te zwemmen maar vanwege stroming is het slechts toegestaan dicht bij de boot te blijven.

Hierna varen we terug naar Los Cristianos terwijl we genieten van een heerlijk zonnetje en een bord paella met wat tomaat en stokbrood en natuurlijk nog steeds de gratis drankjes.

Rond 4 u zijn we weer terug in de haven en dan volgt nog de rit terug naar El Puerto via de diverse hotels waar de deelnemer zijn ingestapt.

Vandaag genieten we voor de laatste keer van het heerlijke dinerbuffet! Morgen (helaas) weer naar huis.