Highlands and Islands september 2012 Dag 3

2 september 2012 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Highlands and Islands

Dag 3: Glasgow

Zondag 2 sept. 2012

Bij het ontbijt horen we dat er in de stad een 10 km loop is en een halve marathon. Het parcours loopt grotendeels door een gebied waar we niet komen vandaag maar bij het hotel kunnen we al niet de brug over naar het centrum en George square en omgeving is afgesloten voor de start om half 10 (10 km) en 11 u (halve marathon) en het park Glasgow green is ingericht met vele feesttenten want daar is de finish.

Dus loopt ons hele pan in de soep voor de stadsrondrit en moeten we gaan improviseren. Niet zo erg, als we maar weten waar we kunnen rijden. En op dat moment komt er een agent op de motor die vraagt naar onze nieuwe plannen en brengt ons (onder politie-escorte) naar de parkeerplaats bij de kathedraal – Mungo museum (religie) – Lord Provand’s (oudste huis van de stad)  voor een bezoek en koffiepauze.

Kathedraal kan gedeeltelijk worden bezocht want de dienst begint bijna. Dan het oudste huis met medicinale tuin en het mooie Mungomuseum over de tolerantie tussen de 5 grootste religies en hoe men diverse periodes in het leven beleeft (geboorte – huwelijk – dood etc.) Zeer interessant!

Hierna kunnen we redelijk dicht bij George square komen voor de lunch / wat winkelen / museum voor moderne kunst etc. en om 3 uur rijden we naar de westkant van de stad: Kelvingrove park met het prachtige en interessante museum: archeologie – natuurhistorisch – kunst etc. etc. Het gebouw is uit de tijd van de wereldtentoonstelling in 1888 en in de grote hal is een prachtig orgel: bij binnenkomst is er juist een orgelconcert bezig! Geweldig voor de een, niet zo leuk voor de ander (smaken verschillen nog steeds, gelukkig)

Om 5 uur kunnen we nog even naar Glasgow Green voor de mooie stenen Doultonfontein van diezelfde tentoonstelling maar later hier naar overgebracht. Iedereen is gefinisht dus het park is weer toegankelijk.

Naar het hotel – opfrissen – eten – wat luieren en slapen. Morgenochtend vertrek om half 9 want: vakantie is nog steeds geen pretje!!!!!  Op tijd op, stukjes rijden en veel zien: en dat is wel een pretje!