Highlands and Islands september 2012 Dag 4

3 september 2012 - Oban, Verenigd Koninkrijk

Highlands en islands

Dag 4: 3 sept. 2012

Glasgow – Luss – Inveraray – Oban

We vertrekken vandaag op tijd (half 9, valt wel mee dus!) want ik wil het een en ander gaan bezoeken vandaag.

Vanuit Glasgow vertrekken we naar de westkant en bij de Erskine brug steken we de rivier de Clyde over. We zijn dan al bijna bij het grootste zoetwater loch van Schotland: Loch Lomond. Half Glasgow brengt hier bij mooi weer het weekend door aan de waterkant en halverwege het grote meer maken we een stop bij een prachtig plaatsje: Luss.

Vlak daarvoor nemen we eerst nog even een paar foto’s van 2 schattige cottages met een weelderige bloementuin aan de waterkant.  Dit tot grote verontwaardiging van de buurman die even foto’s komt maken van de bus (om door te geven aan de lokale autoriteiten? We stonden namelijk 3 minuten voor zijn stoepje)

In Luss is een dame  die eindelijk (ik ben er dit jaar voor de 3e keer) de sleutel heeft om het prachtige kerkje open te maken. Gebouwd door de zoon van een clanhoofd die was verdronken  in het loch (de vader dus) Het plafond was in de vorm van een omgekeerde boot om ons daaraan te herinneren. Maar op die plek stond al in de 6e eeuw een kerkje van de Ierse prediker die hier in het kielzog van Columba de mensen kwam bekeren tot het christendom.

Op de begraafplaats zelfs nog een aantal grafstenen van Vikingen uit de 10e – 11e eeuw (die waren hier komen plunderen)

Via de Rest and be thankfull pas naar Inveraray. Hier was ik vele jaren niet geweest en het kasteel (met tuin) was alleszins de moeite waard. Helaas was het binnen niet toegestaan foto’s te maken (behalve in de keuken). Een aantal mensen ging nog een kijkje nemen in de modelgevangenis uit de 18e eeuw (1 x per 10 dagen in bad – 1 u per dag luchten). Vele gevangenen gingen vroeger van hieruit naar Australië als ze daarvoor gekozen hadden. De reis er naar toe was eigenlijk erger nog dan de gevangenis denk ik.

Het is hier prachtig weer en iedereen zit even heerlijk in het zonnetje voor we verder rijden naar Oban.

Nog een fotostop van een kasteelruïne en van het St. Conankerkje  met een graftombe met een heus stukje bot van Robert the Bruce en dan is het aan het regenen als we in Oban aankomen. (en het zal blijven regenen tot middernacht!!)

Bijna iedereen gaat een picknick kopen voor morgen op het eiland Iona dus laten we hopen en duimen dat het morgen mooi weer is!! De weersverwachtingen zijn gunstig!

Wordt vervolgd

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade