Hart van Spanje (Kras) 25 april – 2 mei (7)

2 mei 2016 - Madrid, Spanje

1 – 2 mei: Madrid

het voormalig station voor de dieseltreinen, nu tropische tuinDe laatste 2 dagen brengen we door in Madrid. 1 en 2 mei zijn 2 feestdagen in Madrid. 1 mei is de dag van de arbeid en is bijna alles dicht, 2 mei is de dag van de Comunidad Madrid, de deelregering.

Ik ga met de mensen die zin hebben op 1 mei me de metro naar het Atochastation. Daar bekijken we eerst de tropische tuin en daarna het monument van de de buis aan de binnenkant met opmerkingen van personenslachtoffers van de treinaanslag op 11 maart 2004, precies 2,5 jaar na de twintowers. Bijna 200 doden

Na een kopje koffie op het terras lopen we naar het prachtige Retiropark waar het ondertussen al heel druk is met wandelaars in de heerlijke zon. Een groot park met een grote vijver waar je zelfs op kunt roeien – kinderen leren fietsen – er is muziek – een goochelaar etc.

Een aantal van de groep is naar het museum reina Sofia, het enige museum wat vandaag open is

monument in het RetiroparkIedereen eet ’s avonds op eigen gelegenheid en na afloop zit een deel vn de groep heerlijk aan meegebrachte wijn in de lounge van het hotel. De bar is namelijk dicht vanwege een verbouwing

De laatste dag, 2 mei is het Prado weer open en ook het Koninklijk paleis. Een deel van de groep is daar nog niet geweest dus de laatste kans vandaag. Vanavond vertrekt namelijk het vliegtuig naar huis. In de avond pas dus nog tot 5 uur de tijd om iets te doen in de stad.

Vanwege 2 mei is er een grote tribune geplaatst op de Puerta del Sol, voor het ontvangst van de regring in het gebouw van de Comunidad Madridgebouw van de deelregering van de Comunidad Madrid (Madrid provincie is een deelregering)

Veel vertoon van politie en leger en regeringsleiders met een parade  achteraf. Ik kan e.e.a. zien via de spiegelruit van de ingang van de metro

Om 5 u komt de bus voorrijden om de groep naar het vliegveld te brengen. Ik help met inchecken en nee van iedereen afscheid. Ik vlieg namelijk niet mee terug. Er is vanmiddag een nieuwe groep aangekomen die ik niet kon ophalen omdat het een paar uur overlapt. Iemand anders heeft dat voor mij gedaan en voor het vondeten voeg ik me bij de nieuwe groep. Dat wordt dus een volgend blog over een volgende reis