Hart van Spanje 25 april – 2 mei (Kras) (6)

30 april 2016 - Segovia, Spanje

30 april: Navacerrada – Segovia

Puerto navacerrada, op weg naar SegoviaDe laatste dagtocht vandaag met de bus. We gaan naar Segovia en op mijn speciaal verzoek gaan we via de Pas van Navacerrada in de Sierra de Guadarrama. De pas ligt op 1800 m hoogte en daar ligt nog volop sneeuw. Even uitstappen dus en foto’s maken voor we afdalen naar Segovia

Van ver af lijkt de stad net een schip met de 3 publiekstreffers als onderdelen:     Het Alcazar op de rots is de voorsteven -  De laatste gotische kathedraal van Europa vormt met de torens de masten -  Het aquaduct aan de achterkant is het roer:  de bijnaam is dus ook: het stenen schip

We stappen uit bij het Aquaducto:

Bijna je hele hand kun je tussen de granieten stenen doen want er zit helemaal Romeins aquaduct Segoviageen cement tussen de stenen in de boogconstructie. Het is een meesterwerk van de Romeinse bouwkunst – 2000 jaar oud en nergens geëvenaard. Oorspronkelijk was het 16 km lang en er is nu nog iets meer dan 700 m over en er zijn 160 granieten bogen. Een groot deel heeft een dubbele arcade (44 en 119 bogen) en de maximale hoogte is 29 m boven de straat op het centrale plein.

het Alcazar op de rotspuntNa de koffie lopen we door het centrum langs de kathedraal (voor straks) naar het Alcazar op de rotspunt : Hier stond al een alcazar voor deze werd gebouwd rond 1350. Koningin Isabel, van de verovering van Granada is hier uitgeroepen tot koningin. We zien o.a. wapenkamers (de artillerieschool was hier lange tijd in – troonzaal – mudejar (Moorse) versieringen – artesonadoplafonds – de koningszaal (koningen geschilderd op de muren) etc. etc. de toren kunnen we niet op, die staat in de steigers.

Een aantal, onder wie ikzelf, bezoekt ook nog de kathedraal, de laatste gotische in kapittelzaal Vlaamse tapijtenSpanje met nog de oude kloosterhof waarin de kapittelzaal met Vlaamse tapijten. Deze kerk is uit 1525 om de oude te vervangen die werd verwoest in de strijd tegen de opstandelingen van Carlos V. Mooie kerk met 15e eeuwse koorstoelen – vele kapellen – een prachtig Mariabeeld uit de 13e eeuw etc.

Er is nog genoeg tijd om wat door de straten te slenteren en wat te eten en te drinken. Voor we naar Madrid terugrijden maken we even een omweg om de stad heen om het alcazar vanuit de rotspunt te fotograferen.

Morgen nog een vrije dag in Madrid maar het is 1 mei. Dag van de arbeid en de musea zijn gesloten, behalve reina Sofia. Maar het wordt mooi weer dus we gaan naar buiten