Grand Tour Andalusië (4)

8 juni 2018 - La Cala de Mijas, Spanje

Ubeda en Baeza: Corpus Christi (Sacramentsdag)

Ons hotel van afgelopen nacht, in Andújar, ligt niet ver van de 2 renaissancestadjes Ubeda en Baeza. Het is vandaag zondag en afgelopen donderdag was het Sacramentsdag (Corpus Christi in het Spaans). Slechts in een paar steden zijn er dan processies door de straten en in de rest van het land gebeurt dat op de zondag erna. Wij hebben dus geluk vandaag.

Corpus Christi processie in UbedaOns eerste bezoek vandaag is aan Ubeda. Samen met Baeza was het de eerste stad in Andalusië die werd heroverd op de Moren begin 13e eeuw. Veel edellieden en landheren kregen hier grond en er werden prachtige paleisachtige huizen gebouwd.

In een zo’n huis (een stadspaleis) heeft Paco, die ik al jaren ken, heel veel spullen verzameld uit alle delen van Andalusië en uit vele eeuwen. Het staat bomvol antiek – braseros – kasten – deuren – smeedwerk etc. etc. het oudste deel van zijn huis zijn en aantal pilaren uit de 14e eeuw.

Als we hier weggaan horen we de muziek van de korpsen die meelopen in de kinderen die de commune hebben gedaan dit jaar lopen ook meeSacramentsprocessie. We gaan er heen om alles te bekijken. Kinderen die in de afgelopen weken de 1e communie gedaan hebben lopen mee, alsook vele leden van allerlei kerkgenootschappen. Het is druk in het stadje – iedereen is op straat maar het nadeel is dat er geen enkel gebouw open is om te bekijken.  Dus maar een lekker kopje koffie nuttigen en om half 12 vertrekken we naar Baeza, op 10 km.

ongeveer 100 dragersIk weet al dat ook hier een processie is want ik wilde een kerkje bezoeken met aansluitend een museum van de Goede Week. Als we het stadje binnenrijden is zelfs de toegangsweg naar het centrum afgesloten en moeten we om het stadje heenrijden om een plekje dichtbij het centrum te vinden om uit te stappen. In ons geval is dat nu een voordeel want we lopen de processie tegemoet.

Overal op de straten waar de processie langs komt liggen bloemen – takken – grasde monstrans op de grond. En ook hier weer communicantjes die mee lopen – vele kerkleden – en de grote monstrans wordt gedragen door zo’n 100 mannen. Als laatste zien we een groep met muziek van de Guardia civil. In de stad is namelijk een opleidingsinstituut.

Na afloop loop ik nog met de groep door het centrum en zien we Plaza del Populo met de stadspoorten en een deel van de oude stadsmuur en de Universiteit uit de 16e eeuw is open. Hier kunnen we een kijkje nemen in een klaslokaal uit begin jaren 1900 van de Spaanse schrijver Machado die hier Franse les gaf. Ook de Paranimfo waar de bul wordt uitgereikt en waar vroeger examens werden afgenomen. Het Romaanse kerkje is helaas gesloten dus we lopen samen terug naar het plein in het centrum om te lunchen

uitzicht op MalagaIn de namiddag rijden we naar Granada. Morgen bezoek aan het Alhambra (we hebben gelukkig kaartjes) en een vrije middag en ’s avonds met een aantal naar de flamenco. Daarna volgt de volgende dag nog een bezoek aan de stad Málaga voor we naar 2 hotels rijden waar we nog 5 nachten verlengen voor we naar huis vliegen.

Een deel brengt deze dagen door in een prachtig hotel in Mijas pueblo en ik ben met de overigen in Gran Hotel Vik in Cala de Mijas, pal aan het strand.

Een paar dagen relaxen – bezoekje brengen aan Marbella – met de groep van het strand de anderen bezoeken in Mijas dorp en na 15 dagen gaan we laat in de avond terug naar huis. Dat gebeurt op zondagavond 10 juni.

Volgend blog wordt waarschijnlijk af en toe een stukje over Noorwegen. En: er staan al weer een aantal reizen op mijn programma

-        16 juni: Puur natuur Noorwegen 12 dagen

-        18 juli: verrassend Polen: van Gdansk via Warschau naar Krakau 7 dagen

-        26 juli: Baltische Staten en St. Petersburg 10 dagen

-        9 aug: Stockholm met singles 5 dagen

-        26 aug: Krakau en omgeving met singles 6 dagen

-        8 sept: Baskenland en La Rioja 8 dagen

-        27 sept: Karakteristiek Andalusië 8 dagen

Genoeg te doen voor mij dus en begin juli samen met mijn lief 5 dagen Last Minute (Kras) naar Menorca!!!!

1. Vanderzalm:
    13 juni 2018
    We hebben ontzettend genoten van deAndalusie reis..
    Veel gezien,goed weer leuke reisgenoten.
    En Tonny onze reisleidster was fantastisch niets was haar te veel