12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (1)

16 juni 2018 - Oslo, Noorwegen

Dag 1: Amsterdam - Oslo

ik mag weer naar Noorwegen!!!!Ik mag weer naar Noorwegen dit jaar om de reis Puur Natuur te begeleiden. Een mooie reis door prachtige natuur maar we komen ook in interessante steden. Ik ben 5 dagen thuis geweest dus alles is weer gewassen – gestreken – ingepakt.

Dit keer vlieg ik met KLM in alle vroegte en met mij gaan 37 gasten mee. Dus even na 3 uur gaat weer de wekker en rijden we naar Schiphol (ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op deze tijden word gebracht). Om 5 uur ben ik op de luchthaven en de koffer is snel weggebracht. Er gaat dit keer een oud-collega mee die ik jaren niet gezien heb maar waar ik wel altijd contact mee heb gehouden. Dat was trouwens ook de reden dat ik juist op deze Puur Natuur ben ingedeeld.

Dit keer geen vertraging en zelfs voor de verwachte aankomsttijd landen we op de prachtig gebouw en je kunt op het dak lopenluchthaven van Oslo. Even wachten op de koffers – iedereen meldt zich – we pinnen even Noorse kronen en dan de Krasbus gebeld worden dat die ons voor de luchthaven kan komen ophalen. We reizen met een Nederlandse bus met chauffeur Bert die hier een paar maanden zal blijven en elke 2 weken een tour gaat doen.

Het is een half uurtje rijden naar het centrum, genoeg voor de eerste info en dan stoppen we allereerst bij het mooie en nieuwe operagebouw voor een eerste kennismaking met de stad. Het is een strak gebouw met een aantal schuine hellingen en je kunt helemaal het dak oplopen voor een mooi uitzicht op de haven.

stadhuis osloDe volgende stop is in het centrum bij het stadhuis maar sinds een paar dagen mag je daar niet meer stoppen. we worden omgeleid naar een zijstraat verder. We gaan gezamenlijk het stadhuis van binnen bekijken en het is er heel druk met bruidsparen die komen trouwen op deze zaterdag. Er is ook genoeg tijd om over de beroemde Karl Johan Gatve te wandelen: de straat die loopt van het centraal station naar het Koninklijk Paleis met een parkachtige promenade in het midden. Rond 12 uur is er zelfs muziek van een aantal korpsen.

Om 2 uur is het weer verzamelen en rijden we naar de rand van de stad (langs in de zomer kun je naar beneden tokkelenvele mooie villa’s) om de springschans Holmenkollen. De allereerste dateert uit 1892 maar de schans is vele malen verbouwd. In 1952 ware hier de Winterspelen. Nu kun je bij het complex springen – langlaufen en de biathlon beoefenen. En vanaf hier hebben we ook een prachtig uitzicht over het Oslofjord. In de zomer kun je zelfs van boven naar beneden “tokkelen”  .

het OslofjordHierna wordt het tijd om naar het hotel te rijden in de voorstad Fornebu aan het Oslofjord. Iedereen is in alle vroegte opgestaan dus even rust voor het (heerlijke) avondeten is heerlijk. Het is prachtig weer geweest vandaag en een aantal gaan zelfs na het eten nog een stukje wandelen.

Morgen via Hamar naar Lillehammer en als het weer het toelaat over de Peer Gyntvegen naar het hotel in Gudbrandsdal

Ik heb vorig jaar ook uitgebreid over deze reis geschreven maar hier komt elke dag een klein verslagje

1. Corrie:
    18 juni 2018
    Geen tijd voor het Ekebergpark op de berg boven de haven? Misschien iets voor de toekomst. Fijne reis.
  2. Marianne:
    19 juni 2018
    Heerlijk Tonny om weer in Noorwegen te zijn. Ik heb altijd met Zweedse en Noorse chauffeurs gereden. Zou voor mij toch echt wennen zijn met NL driver denk ik. Ik geniet weer van je verhalen.