Denemarken: 3 – 20 juli 2020 (8)

20 juli 2020 - Waalwijk, Nederland

18 juli 2020

Dit wordt het laatste blog over deze geweldige vakantie want we gaan richting huis. Maar eerst vandaag nog een heerlijke dag op het eiland Fanø. Op het eiland wonen 3500 personen maar er zijn talloze vakantiehuizen dus in de zomer is het wat drukker. Het is een zelfstandige gemeente met in het noorden Nordby (havendorp met nog nauwe straatjes en leuke huizen) in het midden Rindby en in het zuiden Sønderho (voormalig vissersdorp). 56km2 groot en het meest noordelijke Waddeneiland. Rømø en Mandø liggen ten zuiden hiervan. We hebben natuurlijk nog niets gezien van het eiland behalve het strand dus na het ontbijt nemen we de camper en rijden we naar het meest zuidelijke puntje.

Sønderho, plattegrondin 2012 het mooiste dorp van Denemarkenrieten daken overal

Daar ligt het dorpje Sønderho, in 2012 uitgeroepen door de Denen als mooiste dorpje van Denemarken. We parkeren de camper en gaan het dorpje te voet verkennen. Vroeger een arm dorp en tot halverwege de 18e eeuw behoorde het eiland tot de Deense kroon en alle vis moest verhandeld worden via Ribe. De koning zette het eiland te koop (hij had geld nodig om kastelen te bouwen) en de inwoners legden al hun geld bij elkaar en met een aantal listen kregen ze het voor elkaar om het eiland te kopen. Hierdoor kregen ze het recht om handel te drijven met o.a. Nederland en werd het dorp welvarender. De vissers waren soms jaren van huis en het huishouden werd geregeld door de vrouwen. Hout was duur en bakstenen was van een slechte kwaliteit en daarom zag je veel huizen geverfd en zelfs de voegen tussen de stenen. Daken waren van riet. Hoe meer hout je gebruikte in je huis, hoe rijker je was.

wandelen over de zuidpuntde eerste bakens voor de scheepvaartmooi plekje gevondenzelfs de bussen rijden over het strandzeehondjes

Het dorp is de laatste 100 jaar niet veranderd en het lijkt alsof je in een openluchtmuseum loopt. We wandelen door de straatjes – lopen richting wad en naar het hoogste punt waar een baken staat voor de schippers van vroeger. Natuurlijk nemen we een kijkje in de kerk en ook hier hangen vele scheepsmodellen. Sommigen zijn geschonken als dank aan behouden vaarten – sommigen zijn  van vergane schepen en anderen zijn gewoon scheepsmodellen van hier. En dan gaan we met de camper richting het strand en rijden we kilometers over de brede strandweg naar het deel waar de buggy kiters hun eigen stukje strand hebben om anderen niet te hinderen. Koffie zetten voor de mannen en in de namiddag gaan we een flink stuk fietsen in de bossen van het eiland. Tussendoor heb ik tijd om e.e.a. op te ruimen in de camper want morgenochtend vertrekken we richting huis. Maar voor vandaag nog een heerlijke dag op het strand om te wandelen – fietsen – kijken naar de kiters – relaxen etc. etc.

19 en 20 juli 2020

Het verblijf in Denemarken zit erop. Als we wakker worden regent het en voor de kiters ontbreekt de wind. De vrienden zijn dus nog op de camping en zij zwaaien ons uit. Het is maar een paar kilometer naar de haven en er staat een flinke rij voor de overtocht naar Esbjerg. Maar met de 2e ferry kunnen we mee en na 15 minuten zijn we weer op het vasteland. We hebben brood nodig voor onderweg en besluiten in Ribe even te stoppen op de plek waar we de 1e nacht hebben doorgebracht. Vers brood kopen bij de bakker en dan kunnen we weer een stukje rijden. Net als op de heenweg gaan we binnendoor en dat betekent dat we in Glückstadt weer de ferry nemen over de Elbe. Op deze manier hoeven we niet via Hamburg en we hebben natuurlijk ook geen haast. Hier staat een lange rij wachtenden maar er zijn 3 ferry’s die de overtocht verzorgen dus al te veel tijd verliezen we niet. De reis gaat voorspoedig en we besluiten niet, net als op de heenreis, in Bremerhaven te overnachten maar nog een stukje door te rijden zodat we morgen niet meer zo’n groot stuk hoeven te rijden. In de app vinden we een plekje bij een meer in Jade. Bij een parkje zijn een paar plaatsen gereserveerd voor campers die hier mogen staan voor de nacht en het is er heerlijk rustig. Het is ook heerlijk weer om nog een tijdje lekker buiten te zitten.

we kunnen als laatste auto meede overtocht duurt nog geen kwartierwe verlaten Denemarkenen nu de Elbe oversteken met de ferrywe verlaten Denemarken

De volgende ochtend, na het ontbijt, vervolgen we onze weg. Het eerste deel is nog een mooie weg binendoor maar daarna is het de snelweg naar huis. Via Meppen, nog Duitsland, rijden we Nederland binnen richting Emmen en dan via Meppel en Zwolle naar Utrecht en naar huis. Rond 2 u in de middag staan we voor de deur en kunnen we gaan uitladen en de was gaan doen.

We hebben genoten van Denemarken. Wat een rust – wat een ruimte – wat een relaxte mensen – wat een prachtige lange avonden. We komen zeker terug. Ik had, zonder corona, van 7 tot 16 juli een reis mogen begeleiden in Spanje en Portugal maar die ging dus helaas niet door. Dit was voor ons dus een fijn alternatief om toch weg te zijn hoewel ik zeer graag de reis naar Spanje had willen maken. Ik vind mijn werk als reisleiding namelijk te gek om te kunnen doen. 21 juli (morgen dus) had ik een 2e reis naar IJsland mogen begeleiden en daar had ik me heel erg op verheugd en heel hard voor gestudeerd. Nu zijn we even thuis en dan vertrekken we weer. Volgend blog gaat over de volgende reis die ons brengt door een stukje Duitsland – Luxemburg – Frankrijk. Wordt vervolgd!!!

1. Bert & Annemarie:
    23 september 2020
    We hebben genoten van deze kennismaking met allerlei mooie plaatsen in Denemarken. Bedankt hoor!