Denemarken: 3 – 20 juli 2020 (7)

17 juli 2020 - Fanø, Denemarken

16 juli 2020: Jelling – Esbjerg

Elke avond probeer ik mijn huiswerk te doen en te bekijken wat er in de buurt waar we zijn zoal te zien is. Het maakt voor ons namelijk niet uit wanneer we waar zijn. Vanuit Horsens ben je niet al te ver verwijderd van Billund waar legoland is. Nu zijn wij wel liefhebbers van Lego maar we hebben de kleinkinderen (die al groot zijn) niet bij ons dus dat slaan we over. Ik heb namelijk gelezen over de Vikingvindplaats in Jelling op 10 km van de stad Vejle. Hier zijn de resten gevonden van de Vikingkoningen Gorm de Oude en Harald Blauwtand. Zij hadden hier hun woonplaats 1000 jaar geleden. De huidige Deense koningin Margrethe is zelfs nog verwant aan hen. Er zijn runenstenen gevonden – grafheuvels – kerk. De oudste runensteen dateert van 950 na Chr. en heeft de inscriptie over koning Gorm en zijn vrouw Thyra. Een andere steen is van zijn zoon Harald die er op vermeldt dat de Deense koningen Christen zijn geworden.

Vikingmuseum Jellingprachtige filmpjes over Vikingtijdrunensteen met Christusonderdeel van een sieraad

2 enorme grafheuvels staan in de buurt van de kerk die al meer dan 1000 jaar in gebruik is. Na een aantal houten kerken die in de loop van de tijd afbrandden is de stenen kerk gebouwd (laat 11e eeuw) en men heeft daar later onder de vloer de resten van waarschijnlijk koning Gorm gevonden. De grafheuvel is ontdekt in de 19e eeuw omdat men op zoek ging naar grondwater omdat er een bron was opgedroogd. Hier in Jelling is dus duidelijk de overgang te zien van heidens naar christelijk. De grafheuvels zijn 8,5 m hoog en 65 m lang. Er is een prachtig museum geopend naast de kerk en hier is veel te zien over de ontdekkingen in de buurt zowel hun leven – bouwstijl – handel – veroveringen en veel is digitaal te zien en met filmpjes. Jelling was een verstevigde plaats met palissades en men heeft resten gevonden van langhuizen. Vanaf het dakterras van het museum heb je een mooi uitzicht op de kerk en de grafheuvels. We nemen natuurlijk ook een kijkje in de kerk en aan de muur zien we beelden van de H. Catharina met 6 apostelen – muurschilderingen die eind 19e eeuw zijn ontdekt en gelden als de oudste in heel Denemarken (uit 1100) en er hangen, zoals in veel Deense kerken, scheepsmodellen. Die schepen werden vaak geschonken door vissers als dank voor een behouden vaart maar ook wel ter nagedachtenis aan een bepaalde persoon. Mocht iemand die dit leest in de buurt van Jelling komen, sla dit museum dan niet over.

nog een runensteenRunensteen 10e eeuwgrafheuvelscheepje in de kerkmuurschilderingengrafheuvel

In Vejle gaan we boodschappen doen en dan gaan we richting de Waddenzee. Een vriend van ons is aan het buggy kiten op het Waddeneiland Fanø. We gaan dus van oost naar west en nemen de snelweg. Kijkend op de camperapp zien we dat we onderweg weer een parkeerplaats tegenkomen waar we de cassette kunnen legen en het water lozen en schoon water kunnen innemen. In Nederland kan dat op een enkele plek maar hier in Denemarken zijn aanzienlijk meer mogelijkheden. Heeft waarschijnlijk ook te maken met het allemansrecht in Scandinavië dat er veel meer mogelijkheden zijn om vrij te kamperen. We rijden daarna rechtstreeks naar Esbjerg en wel naar de parkeerplaatsen aan de Waddenzee.

Esbjerg, aan de zeeterug bij de mannen aan de havenwe staan aan de Waddenzeezonsondergang Waddenzee

Vlakbij het monument van de mannen aan de haven vinden we een prachtplekje voor een paar voertuigen met zicht op de haven en in de verte het eiland Fanø en zelfs een picknickbank. We blijven hier staan vannacht. Koffie zetten en genieten van het mooie weer en het uitzicht. Daarna pakken we de fietsen en nemen een kijkje in het centrum van de stad en rijden we later naar de haven om te kijken hoe e.e.a. geregeld is voor de overtocht naar het meest noordelijke Waddeneiland waar we morgen naar toe gaan. Als dat allemaal duidelijk is fietsen we langs de vissershaven terug naar de camper. Eten en kijken naar de zonsondergang.

17 juli: Esbjerg – Fanø

We zijn altijd vroeg op en rijden na het ontbijt naar de haven. Kaartje kopen in de automaat (je koopt automatisch een retourtje want je gaat altijd met de boot terug) en het apparaat vertelt je in welke rij je moet aansluiten om op de ferry te rijden. Het is niet druk en om 9 u varen we in 10 minuten naar de overkant. We weten op welke camping onze vriend logeert dus gaan we eerst kijken of daar een plekje voor onze camper is. De eigenaar kent hem en zijn vriend en geeft ons een plaats vlakbij hun tenten. Wil blijkt nog op de camping te zijn dus we installeren ons en gaan daarna achter hem aan naar het strand van Fanø.

we gaan met de ferry naar het Waddeneiland Fanovriend van ons is hier bezig met buggy kitenhet strand is hier de wegbbq op de camping

Dat is honderden meters breed en alle auto’s (en zelfs bussen) rijden over het verharde strand wat eigenlijk in de loop der tijden een gewone weg is geworden. Machtig om te zien en prachtig om er zelf overheen te rijden. Een deel van het strand is gereserveerd voor de buggy kiters. We zetten daar de camper neer en ik zet een grote pot koffie voor de kiters. Heerlijk weer om aan het strand te zijn en ik ga wandelen en kilometers lang fietsen over het strand. De kiters hebben flink wat wind en zij genieten van het surfen en wij van het kiten. Rond 5 uur is het mooi geweest. We gaan naar de supermarkt om bbq vlees te kopen (uitgenodigd door Wil) en wijzelf hebben genoeg ingrediënten voor een heerlijke salade. Voordeel van de camping( flink aan de prijs) dat er mooie douches zijn en zelfs een hele grote ruimte waar kampeerders zelfs kunnen koken (magnetron en oven aanwezig) en tafeltjes genoeg om aan te eten als je tent te klein is en een aantal afwasplaatsen met warm water.

Morgen nog een dagje Fanø en dan richting Nederland

1. GvD: