dag 4: Segovia - Pedraza

11 september 2011 - Segovia, Spanje

Ben ik al klaar met dag 5, zie ik dat ik alleen maar foto's van dag 4 heb geplaatst en nog geen verhaal. Dus: zondagmorgen om 9 u gaan we op pad vanuit het hotel en we lopen weer naar het aquaduct. Nu gaan we ook de paleisjes in de wijk erachter kijken want we hebben vandaag ook alle tijd.

Het aquaduct is uit de Romeinse tijd (1e eeuw na Chr) en geplaatst zonder metselwerk. Achter de zomaar een straatjekathedraal was vroeger de Joodse wijk en we kunnen zelfs nog een oude synagoge bezoeken, gerestaureerd in 2004 en nu onderdeel van een klooster. Na de koffie is het tijd voor een bezoek aan de kathedraal (als de mis is afgelopen en door de smalle straatjes van het centrum gaan we tenslotte naar het alcazar, spectaculair gelegen op de rotspunt van de stad. In het Alcázar mooie zalen met prachtige plafonds - middeleeus wapentuig - mooie kapel etc. en je kunt ook de toren op.

Dan is het ondertussen tijd voor de lunch en om 3 uur vertrekken we naar een prachtig middeleeuws stadje: Pedraza. Dit stadje is zo oud en authentiek dat er vele films en series worden opgenomen. Erde tijd heeft stilgestaan is zelfs een oude gevangenis te bezoeken in de toren van de stadspoort maar wij komen voor de oude Plaza Mayor en de kleine straatjes. Hier is net de laatste dag van de stadsfeesten (nou ja, stad) aan de gang: de Plaza Mayor heeft tribunes en schotten gekregen voor de stierengevechten en de laatste dag van het feest wordt afgesloten met een "calderete" = er wordt in hele grote pannen op houtvuur een stoofpot bereid: ui - wortel - paprika - 240 kilo rundvlees - wijn - tomatensaus: en pruttelen maar. Ze begonnen met de voorbereidingen rond 4 uur en er zouden 240 kilo vlees erbijongeveer 1000 mensen van kunnen eten rond 10 u 's avonds. Zo lang konden wij niet wachten en er was niet op ons gerekend. Dus hebben we op het plein maar wat gedronken, de band kwam nog een nummertje voor ons spelen en om 6 uur moesten we naar de bus.

Daar had de chauffeur voor ons nog een verrassing: iedereen een glaasje portwijn: hij is tenslotte een Portugees en nog een hele aardige ook. Prachtig gebaar om een heerlijke dag af te sluiten