Dag 5: Peñafiel - Valladolid - Rueda - Salamanca

12 september 2011 - Valladolid, Spanje

We gaan weer verkassen vandaag. Kijken of we weer ergens in een stad komen waar feesten aan de gang zijn. Het is maandag vandaag dus dat betekent dat zowat alle musea in het hele land gesloten zijn. Dus zoeken we ons tijdverdrijf in de stadjes zelf.

De eerste stop houden we na 5 kwartier in Peñafiel, al in de provincie Valladolid. We zitten hier een tamelijk jong wijngebied van Castilla-León: La ribera del Duero (sinds de jaren ’20 van de vorige eeuw). Het is een mooi, klein stadje met een oud kasteel dat boven de stad uitsteekt. We bezoeken Peñafiel: Plaza del Cosoeen mooie kerk met graftombe van de stichter van het klooster (neef van Alfonso X) en lopen dan naar Plaza de Coso: een hele aparte Plaza Mayor waar nog altijd de schotten staan voor de stierengevechten tijdens de stadsfeesten (Rond Maria Hemelvaart en de H. Rochus = augustus). Volgens een dame die net haar winkel opendoet is het deze maandagochtend een spookstad (iedereen moet nog wakker worden) maar we vinden nog net een bar die open is voor een kopje koffie. In het kasteel is een wijnmuseum maar dat is natuurlijk gesloten (we hebben straks een veel leuker alternatief)

Tussen Peñafiel en Valladolid rijden we tussen de wijngaarden van de Riberawijn. Valladolid is voor de lunch. Eerst lopen we naar de Plaza Mayor (feest in de stad is net afgelopen – podium voor dechirimoyas muziek wordt afgebroken) en we vervolgen naar de kerk van San Pablo (met prachtige voorgevel) – ernaast het voormalig seminarie nu museum van de beeldhouwkunst (gesloten dus) met ook een prachtige gevel. Tegenover bevindt zich het geboortehuis van Filips II (nu is het van de regering) met mooie patio en tegeltableaux. Nog even door het overdekte marktgebouw gelopen (er zijn al chirimoyas!) en dan is het vrije tijd voor de lunch.

Dan is het een groot half uur rijden naar de bodega van Yllera in Rueda. Hier hebben we een rondleiding door de nieuwe bodega waar de wijn wordt geproduceerd en dan gaan we een kijkje Yllera: de rode wijn ligt op het vatnemen in de bodegas onder de grond: het labyrinth (de draad van Ariadne). Vele bodegas zo’n 18 – 20 m onder de grond en eeuwen oud vormen een groot labyrinth waar de diverse soorten wijn liggen te rusten. Darna natuurlijk een proeverij en het moet gezegd: de witte en rode wijn zijn verrukkelijk.

Laatste stukje leidt ons naar het hotel voor de komende 3 nachten in het centrum van Salamanca. We vallen weer met onze neus in de boter: de feria (stadsfeest) is aan de gang. Overal in de stad in straten en op pleinen staan tijdelijke bars met alle soorten tapas van 1 € per stuk en elke avond muziek op de Plaza mayor. Reden dus om na het eten naar het (volgens velen) mooiste plein van Spanje te lopen wat elke avond prachtig verlicht is. Tinto de verano op eenPlaza Mayor Salamanca terras en luisteren naar de live-muziek. Wat hebben we het weer slecht.

Eindelijk, na vele jaren ben ik weer terug op de plek waar ik tijdens mijn studie Spaans (in Nederland) 2 zomers heb doorgebracht met studeren en wonen bij een Spaanse familie. Na even goed oriënteren lijkt het of ik nooit ben weggeweest!!!

1. Hilde:
    13 september 2011
    AAAAAaah..... Salamanca! Veel plezier de komende dagen. Ga je nog kijken of de Spaanse familie nog op dezelfde plek woont?
  2. Tonny:
    14 september 2011
    Hoi, nee de moeder zou al 100 zijn nu denk ik. Het is zo lang geleden dat ik hier was