Baobab - apenbroodboom

21 december 2012 - Serrekunda, Gambia

Baobab boomBaobab boom (apenbroodboom)

Deze boom is zeer karakteristiek voor Afrika. In de dikke stam wordt water opgeslagen voor drogere tijden. De meeste bomen zijn vaak meer dan 20 m hoog en ze kunnen meer dan 1000 jaar oud worden (net als de olijfboom trouwens). Over de boom zijn vele volksverhalen, legendes en mythen en dat in heel Afrika.

De boom zou niet lang na de schepping de woede van God opgewekt hebben en de vruchten in de boomdie zou de boom uit de grond hebben getrokken en hem er ondersteboven weer in hebben gezet. De takken lijken namelijk vaak op omgekeerde wortels en de meeste tijd heeft de boom ook geen bladeren. Kort na de natte tijd zitten er bladeren aan en daarna vallen ze er weer af. Maar alles van de boom wordt gebruikt:

1: van de wortel en de bast brouwen ze een aftreksel dat zou helpen tegen malaria en sommige kankers

2: de bladeren gaan droog door de couscous of in de soep. Droge bladeren worden ook vermalen tot poeder en dat wordt weer gebruikt tegen aandoeningen van reuma en ontstekingen

ik vond er een bij de waterlijn3: de vruchten (apenbrood): ovaal van vorm en ze kunnen zo gegeten worden. Ze schijnen te helpen tegen diarree en goed te zijn voor de bloedsomloop. Met melk en suiker maken ze er soms een lekker ijsje van of limonade

4: de zaden hebben fosfaat en kunnen worden gebruikt in de productie van zeep en kunstmest

5: dan is er nog de bast: kan dienen als verpakkingsmateriaal, als grondstof voor touw of als bekleding voor bepaalde muziekinstrumenten

Het schijnt dat in vroeger tijden de holle stammen werden gebruikt om mensen in te begraven. In Mali hebben we gehoord dat de baobabboom hoort bij een mens / familie / stam en niet altijd bij degene die de grond bezit waar de boom op staat. De boom gaat niet automatisch over op een andere eigenaar als de grond wordt verkocht waar deen die is opengemaakt boom op staat. Het is wel duidelijk dat een baobab heel waardevol kan zijn bij alle soorten van gebruik.

In een aantal tuinen van de gewone mens in de compounds heb ik de boom zien staan evenals hele grote mangobomen (helaas is het nu niet de tijd voor de mango). Ook de bougainville zie je overal over de schuttingen komen en hele grote oleanderbomen (bij ons kleine planten en in Spanje mooie struiken). Ook bananenplanten en papaya zie je overal boven de muren uitkomen. Heb je in ieder geval een groot deel van het jaar je eigen fruit