Kololi village - 22 dec. 2012

22 december 2012 - Serrekunda, Gambia

Kololi village – 22 dec. 2012.

Onze taxi-chauffeur heeft vandaag een vrije dag. Ik was gisteren snipverkouden en Dirk is nu snotterend opgestaan. Zal hopelijk een verkoudheid zijn i.v.m. de airco want malaria willen we natuurlijk niet krijgen hier. We slikken trouw elke ochtend een pil malarone.

Dus blijven we in de buurt. Na het ontbijt lopen we naar de overkant van de “highway”, daar woont de gewone man in de volkswijk en is er geen bestratingpas op voor kuilen! mee maar rood zand op de straat met vele kuilen. Daar zijn zelfs borden voor uitgevonden hier. Er staan wat grote huizen aan de rand maar al op de eerste hoek zien we grote woonerven met soms een grote muur eromheen, soms een grote open ingang. Vaak is de omheining gewoon van golfplaten maar we zien ook schuttingen met mooie overhangende bougainville, vele “compounds”  (grote woonerven) hebben een mangoboom in de tuin voor schaduw en fruit in de zomer.

Hier lopen de dorpelingen, hier spreekt slechts een enkeling je aan. Vrouwen met baby’s op de rug en een bak met inkopen of koopwaar op het hoofd. Oppas heb je en al schommelend val je in slaaphier niet nodig en een boodschappentas/-kar ook niet . Op je hoofd dragen en dan loop je nog goed rechtop ook. Kinderen gaan zelfs poseren als ze je langs zien komen maar een man op een ezelkar wil geld als hij op de foto moet.

Dan zien we op de hoek van de straat een bordje van een kapsalon: Dirk laat zich altijd knippen in Afrika. Hoewel: knippen --> de tondeuse gaat over zijn hoofd en het resultaat is dan ook zo goed als kaal en lekker handig. De dag voor vertrek nog eenna de tondeuse keer, dat scheelt een hoop gedoe in de badkamer thuis voorlopig.

Onderweg zien we nog een project van Nederland:  vakonderwijs voor vrouwen: we zien een groot aantal klaslokalen op de binnenplaats. Goed werk! Kinderen op straat spreken je hier aan i.p.v. de hustlers. Ze willen allemaal dat we een voetbal voor ze kopen maar zo niet dan is een snoepje ook goed.

Hierna een rustig middagje met wat zwemmen en wandelen, een biertje aan de bar en om 7 u hebben we een afspraak in ons openlucht restaurantje langs de straat naar Serakunda, tegenover deheerlijke chicken yassa “strip” waar alle cafés en restaurants zijn voor de gemiddelde toerist. Wij krijgen onze eerste echte gerecht uit de Gambiaanse keuken: chicken yassa. Heerlijke saus van o.a. ui – wortel – pepertje – azijn – mosterd etc met een heerlijke gebakken kippenpoot op een veel te vol bord rijst. Colaatje erbij en een biertje en voor 250 Dalasi hebben we het heerlijkste eten gegeten tot nu toe. Een flinke fooi voor de kokkin en haar man heeft ons aangenaam beziggehouden onder het eten. Hier komen we zeker vaker terug !!!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hilde:
    29 december 2012
    Hopelijk zijn de verkoudheden weer helemaal weg?
    Mijn laatste reaktie zie ik niet staan, dus ik zal vast iets fout gedaan hebben. heb nog regelmatig ruzie met mijn nieuwe pc. Ik had geschreven dat ik je beschrijvingen zo leuk vind van de sfeer als jullie over bv de markt lopen. Net of je er zelf loopt en het gepraat en de volhardende verkopers zelf naast je hebt staan hier !
    De gerechtjes klinken ook smakelijk.
  2. Tonny:
    29 december 2012
    hoi
    dat bericht is inderdaad niet doorgekomen. verkoudheden weg, morgen op avontuur naar Senegal, muziekfestival