Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland Dag 10 en 11

19 juli 2017 - Waalwijk, Nederland

Dag 10 :  Tallinn

Kadriorgpaleis, zomerpaleis voor Catarina, de vrouw van tsaar Peter de GroteVandaag de laatste (complete) dag van de rondreis. We hebben de hele dag de tijd om de hoofdstad te verkennen. De ochtend besteden we aan een algemene kennismaking van de stad met de stadsgids Kylli. Allereerst gaan we naar Kadriorg: Catarinadal. Een mooie woonwijk vlakbij de Oostzee met prachtige houten huizen en vooral het Kadriorgpaleis. Tsaar peter de grote liet hier een zomerpalei bouwen en noemde het naar zijn presidentieel paleis in Kadriorg (Catarinadal)vrouw Catatrina. Barok en ontworpen door een Italiaan die later ook mocht meewerken aan het ontwerp van Peterhof bij S. Petersburg. In het paleis is nu een museum voor beeldende kunst. Ook in het park het presidentieel paleis en een prachtige rozentuin.

songfestivaltheaterVia het monument Russalka ter herdenking van een gezonken Russisch oorlogsschip stoppen we vervolgens bij het songfestivaltheater. Elke 5 jaar is hier een 2 dagen duren festival met tot wel 20.000 koorzangers op het podium en meer dan 100.000 toeschouwers. Het podium wordt wel de mossel genoemd en heeft een goede akoestiek. Ook popconcerten worden hier gehouden. Eind jaren ’80 was dit een van de brandhaarden voor de Zingende revolutie als onderdeel van hun weg naar de onafhankelijkheid.

Nog een stukje de kust volgend komen we bij de wijk Pirita, waar in 1980, tijdens de Olympische Spelen van Moskou, de zeilwedstrijden werden gehouden. Hier staat ook de ruïne van het Piritaklooster uit begin 15e eeuw maar verwoest door Ivan de verschrikkelijke in 1577. Alleen de puntgevel en de zijmuren staan nog overeind.

Terug naar de stad en de rest van het bezoek gaat te voet. We stappen uit de busRussisch orthodoxe kathedraal op het hoogste punt, de Domheuvel, en hier gaan we eerst een kijkje nemen in de Alexander Nevski kathedraal uit eind 19e eeuw. Helaas verboden foto’s te maken maar binnen is de kerk zeer weelderig versierd met iconen en schilderen die helemaal bedekt zijn met goud en zilver en alleen de gezichten van de figuren open laten.

2 straten leiden naar de benedenstad: pikk jalg = lange been en lünke jag = korte been en een trapstraat. Beiden komen uit in het centrum in de buurt van de Nicolaaskerk: zwaar beschadigd in W.O.II en nu een museum, en het grote gildehuis met nu het historisch museum van de stad.

vroeger scheiding tussen Deense en Duitse deel van de stadWe eindigen de wandeling op het Raadhuisplein. Het stadhuis is uit de 14e eeuw en is het symbool voor de stad. Er worden nog officiële ontvangsten gehouden (de 2e keer dat ik er was hadden ze bezoek van de vicepresident van de V.S.) maar verder is het nu een museum. Op de torenspits de windvaan (nu een kopie) met Oude Thomas. Op hetzelfde plein de  Raadsapotheek, volgens velen de oudste apotheek ter wereld.

De rest van de dag is voor iedereen vrij: museumbezoek – slenteren door de oude katarinasteeg met allerlei ateliertjesstraatjes van de stad – genieten van een drankje op een terrasje – lunchen en/of dineren in een van de vele restaurantjes in de binnenstad met alle denkbare nationale en internationale keukens.

De reis zit er namelijk bijna op want:

Dag 11: De wekker gaat om 5 uur want we vliegen al vroeg terug naar Nederland. Dat betekent dat om half 6 in de ochtend de koffers de bus in gaan en we nog een kopje koffie of thee kunnen drinken voor we kwart voor 6 gaan rijden. De ontbijtzaal is natuurlijk nog niet open maar we hebben een ontbijtje mee gekregen voor onderweg.

Het inchecken gaat heel vlot – het is erg rustig op de luchthaven en het vliegtuig vertrekt op tijd naar Amsterdam.

18 juli was er nog het vertrek van de tallshipsWas ik na mijn eerste reis naar de Baltische staten slechts 3 dagen thuis voor ik begon aan de 2e reis hiernaar toe, als ik 2 augustus thuis kom kan ik een dag of 9 relaxen thuis en me gaan voorbereiden aan mijn volgende reis. Dan vertrek ik naar Oslo, Noorwegen,  voor de reis Puur Natuur. Een rondje Oslo – Trondheim – Bergen – Oslo

Een kort verslag daarvan volgt waarschijnlijk hoewel ik ook die reis vorig jaar een keer heb gemaakt.