Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland Dag 9

17 juli 2017 - Tallinn, Estland

Dag 9 :  Tartu – Tallinn

beroemd beeld hier, de kussende studentenVoorheen ben ik nog nooit in Tartu geweest, de universiteits- en Hanzestad. !00.000 inwoners waarvan een groot deel bestaat uit studenten. De universiteit werd gesticht door de Zweedse koning in 1632 en nog steeds is de stad het intellectuele centrum. Begin 18e eeuw was de universiteit tijdelijk verhuisd naar Pärnu wat een geluk was want tsaar Peter de Grote heeft de stad in puin achtergelaten in een oorlog en er woonden daarna nog maar 100 mensen in de stad. Alle houten huizen gingen ook nog eens in een brand verloren in 1775. In 1802 kwam de universiteit terug naar de stad en hier kwam het nationaal reveil en hier werd ook het eerste Estse songfestival gehouden in 1869.

Ik heb een stadsgids geregeld voor ons bezoek aan de stad om een goed beeld te krijgen. Dus alle koffers in de bus en om half 10 vertrekken we eerst voor een bezoekje aan een paar buitenwijken.

Het eerste doel is de wijk Karlova. Mensen die hier wonen voelen zich eerst de karlovawijk in Tartu met vrijwel alleen maar houten huizeninwoner van Karlova, dan van Tartu en dan een Est. Het is een stadsdeel op zich met alleen maar houten huizen met een eigen centrum en een kerk. Huizen in allerlei kleuren – tuintjes met hoge stapels brandhout – rechte straten. We stoppen even voor een foto bij de kerk voor we naar de volgende wijk rijden aan de overkant van de rivier:

de wijk Annelin. Het is de slaapstad met vooral flatgebouwen uit de Sovjetperiode en een hele grote sauna voor de wijkbewoners (zoals wij vroeger de badhuizen hadden in de stad). Volgens de gids was (en is) het heel gebruikelijk om samen af te spreken in de sauna om bij te kletsen zoals wij afspreken om een biertje te drinken in de kroeg.

Het nieuwe Estse museum ligt ook aan de overkant van de rivier in een wijk die in in voormalig verboden gebied (Sovjet) nu het nationaal museum en voor de grap een huis onderstebovende Sovjetperiode helemaal verboden gebied was. Daar lag ook een vliegveld. Na de onafhankelijkheid is het gebied opengegaan voor de bewoners en voor de stad en op een deel van de voormalige landingsbaan is nu een nieuw gebouw voor het museum neergezet. Als grapje (kunst!) staat er vlakbij een ondersteboven huis. Nog niet klaar want er moeten ook nog ondersteboven meubels etc. in

Dan rijden we terug naar het centrum e stappen we uit bij de kathedraalheuvel ruïne van de kathedraal uit de 13e eeuwvoor een verder bezoek te voet.

We zien de Engelenbrug (overlopen en een wens doen) en de duivelsbrug (alles in het leven heeft 2 kanten). Ooit stond op de heuvel een burcht, nu een ruïne van de kathedraal uit de 13e eeuw. In het park op de heuvel een aantal beelden van beroemde burgers – het gebouw van de sterrenwacht – de medische faculteit – gebouw van het anatomisch theater – en in de heuvel min of meer was vroeger het Kruithuis, gebouwd op bevel van Catharina de Grote die van allerlei oude gebouwen de stenen hergebruikte om in nieuwe gebouwen te gebruiken.

Johanneskerk met vroeger 2000 terracotta figuren aan de buitenkantWe lopen een straat naar beneden en staan dan bij het hagelwitte gebouw van de universiteit uit begin 19e eeuw. Iets verderop staan we stil bij de Johanneskerk uit begin 14e eeuw en zeer bekend vroeger vanwege de meer dan 2000 terracotta sculpturen. De kerk is in W.O.II afgebrand en pas in de jaren ’90 is begonnen met de renovatie en wederopbouw. In 2005 is de kerk opnieuw ingewijd.

Door de gezellige straatjes van het centrum lopen we naar het stadhuisplein en hebben we nog wat vrije tijd voor koffie en lunch voor we beginnen aan onze laatste rit van deze reis.

We gaan naar Tallinn, de hoofdstad en ons hotel staat in de stad, aan de haven bij Het is Sail Tallinnde ferry-terminals en als we aankomen blijkt Sail Tallinn bezig te zijn. Er liggen een aantal Tallships in de haven en langs de kade vele stalletjes om te eten en te drinken en van allerlei prullaria te kopen.

Het is ook ongeveer 20 minuten lopen naar de oude binnenstad en velen gaan er ook naar toe om al wat indrukken op te doen van de oude Hanze stad aan de Oostzee. Het blijft mooi weer (na regen vanmiddag onderweg) en het is dus gezellig druk.

Morgen in de ochtend bezoek met stadsgids (verplicht in de hoofdsteden) en de middag is om vrij te besteden en op tijd te rusten want overmorgen in alle vroegte moeten we opstaan voor de vlucht naar huis.