5 Daagse Ontdek Barcelona

2 juni 2013 - Barcelona, Spanje

Ontdek Barcelona dag 4 / 5: 2 en 3 juni 2013

Vandaag bezoeken we de hele dag de heuvel Montjuich, 210 m hoog. Waarschijnlijk lag hier de eerste nederzetting van Hannibal.. Er zijn 2 verklaringen voor de naam Montjuich:  Mons Jovis = berg van Jupiter vanwege een tempel gewijd was aan de god Jupiter. Mont Judaicus = berg van de Joden: in de Middeleeuwen was hier een Joodse begraafplaats.

begin MontjuichTot 1929 was de hele heuvel militair gebied met bovenop een kasteel, gebouwd in 1640 door Filips IV vanwege een opstand van de Catalanen. Het werd verwoest in 1705 en later weer opgebouwd. In de Francotijd was het een gevangenis. De heuvel is opengesteld vanwege de 2e wereldtentoonstelling (1929) die in de stad werd gehouden.  De Expo was eigenlijk gepland voor 1914: door financiële problemen en W.O. I kwam er uitstel. In 1926 kwam de dictatuur met generaal primo de Rivera en die  gebruikte de EXPO voor propaganda doeleinden.

Voor de heuvel: Plaza de Toros: nu: Las Arenas = groot winkelcentrum en heel populair met veel    eetgelegenheden op begane grond en bovenverdieping en een mooi uitzicht. Plaza de España, aan de voet van de heuvel. 2 torens zijn het begin van het expositieterrein (ontworpen naar de klokkentoren van de San Marco in Venetie) en langs de oprit staan nu jaarbeursgebouwen en vele fonteinen. Het is het beurscomplex van de stad. Op het eind van de laan staat de grote centrale fontein: Font Magica met licht en geluid.

Museo Caixa forum: was fabriek Casaramona. Nu van de Caixa = Spaanse bouwmaatschappij. Tussen 1940 en 1993 gebouw van de bereden politie. Was een voormalige textielfabriekdeken/handdoekfabriek uit 1908.  Het was een textielfabriek van de architekt Puig i Cadafalch = een van de grote 3 in Cataluña samen met Domenech en Gaudí. Het is een uniek gebouw ui begin 20e eeuw en heeft lang leeg gestaan. Wordt nu gebruikt voor sociale / culturele / educatieve doeleinden. Hier zijn we eerst even naar het golvende dak gelopen voor het uitzicht.

Met roltrappen kun je nu naar: Palau nacional, tijdens de Expo het koninklijke paviljoen, nu een museum met Catalaanse kunst waaronder heel veel romaans: de mooiste middeleeuwse fresco’s van Europa. Vele fresco’s komen uit romaanse Palau Nacionalkerken van de Pyreneeën. Het grootste museum van Cataluna en de belangrijkste collectie Romaanse kunst van de wereld. Het gebouw zelf is gratis en zeer mooi om te zien. Prachtige grote hal etc. Voor het gebouw een mooi uitzicht en een terras voor koffie. Dat hebben we natuurlijk gedaan.

Vlak achter dit gebouw loop je zo naar het olympisch stadion: oorspronkelijk gebouwd voor de Expo 1929 en later weinig gebruikt en verwaarloosd. Voor de Spelen van 1992 is de arena 12 meter in de grond verzonken om meer tribunes te krijgen want de gevels moesten blijven staan. Nu zijn er 70.000 plaatsen. Hier wasOlympisch vuur was mis???? de openingsceremonie en de sluiting en de atletiekwedstrijden. Nu is het het stadion voor voetbalclub FC Espanyol

Palau sant Jordi: ontworpen door de japanner Isozaki. Vanwege de koepel wordt het de schildpad genoemd. 17.000 plaatsen en tijdens de Spelen voor turnen en handbal, nu ook een congreszaal en muziekpaleis

2 olympische zwembaden. Bij het zwembad naast palau Sant Jordi is bovendien een waterreservoir voor de stad met 60.000 m3

Dan is het tijd om te wandelen naar Pueblo espanol: openluchtmuseum, in 15 weken gebouwd!!!!! met alle bouwstijlen van Spanje met natuurgetrouwe kopieen van belangrijke Spaanse gebouwen. Uit 1929 ook en in 1988 gerenoveerd en uitgebreid. Ook oude ambachten (40 ateliers) en vele winkeltjes. Doel in 1929 was om een representatief beeld te geven van de Spaanse architektuur. Sommige gebouwen zijn exacte kopiën van specifieke gebouwen

Het dorp zou oorspronkelijk alleen maar open zijn tijdens de Expo maar het werd plaza Mayor Pueblo españolheel populair en niet afgebroken. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog werd het even gebruikt als interneringskamp voor gevangenen maar daarna weer opengesteld voor het publiek. We bekijken hier de gebouwen en het is ook tijd voor de lunch.

Helemaal bovenop is een kasteel, gebouwd tegen aanvallen uit zee maar soms zijn er rebellen beschoten vanaf boven. Na de Burgeroorlog was het een gevangenis. Nu vooral bezocht (ook door ons) voor de prachtige uitzichten.

Verder op de heuvel nog een aantal musea, vele tuinen, een attractiepark en een kabelbaan naar de haven. En ‘s avonds met zijn allen met de metro naar de verlichte fonteinen natuurlijk. Een mooie afsluiter van 4 volle dagen Barcelona.

De maandag (dag 5) wordt vooral benut om uit te slapen – lang ontbijten – zonnen op het dak bij het zwembad (27e etage) – te winkelen etc. en rond half 1 komt de bus voorrijden voor de transfer naar het vliegveld. Het zit er al weer op.

Na het inchecken kan ik terug naar het hotel en heb ik een paar uurtjes vrij.

Rond 7 u komt de bus vanuit Nederland mij ophalen om naar een ander hotel in de stad te rijden. Zij zijn al 3 dagen onderweg door Frankrijk en hebben daar al e.e.a. bezocht.

Dat wordt het 3e onderdeel van mijn triatlon: Klassiek Spanje, 15 daagse busreis vanuit Nederland