Schilderachtig Andalusië Kras 21 april – 5 mei (3)

26 april 2018 - Gibraltar, Gibraltar

25 april: vrije dag

de wachttoren in cala de MijasWeer een heerlijke vrije dag vandaag om te luieren – te zonnen – te zwemmen – te wandelen. Vlakbij het hotel is de bushalte voor de bus naar Fuengirola en velen gaan dan ook met de bus naar het eindstation in Fuengirola en vandaaruit kun je via een korte wandeling naar de boulevard met vele winkeltjes – barretjes en restaurants. Maar bij het busstation om de hoek vertrekt ook de trein langs de kust naar Torremolinos – Benalmádena – de outlet Plaza mayor en Málaga. En bij het hotel ook de bus naar de andere kant want vlakbij ligt de mondaine badplaats Marbella. Daar komen we een dezer dagen ook nog met de groep. En bij het avondeten heeft men dan ook weer te vertellen wat men allemaal die dag heeft gedaan.

Ik heb ook heerlijk gewandeld langs de zee en een kopje koffie gedronken in en een lokaal voor de ouderen van het centrum hierhet centrum van cala de Mijas . Hier staat aan de zee een gebouw waar de ouderen samen komen en goedkoop kunnen eten en ’s middags een partijtje domino kunnen spelen of een kaartje kunnen leggen

26 april: Gibraltar

de rots van GibraltarMet een deel van de groep gaan we om 9 u weer weg. Vandaag staat de Britse kolonie Gibraltar op het programma. We gaan daar een rocktour doen om alle bezienswaardigheden te kijken op de rots. Dat gebeurt in mini-busjes want er zijn een aantal mini tunnels waar geen groot voertuig door kan. Op de heenweg nemen we de kustweg en passeren we Marbella – Estepona – Sotogrande (voor de jetset tegenwoordig) – San Roque (waar de Spanjaarden wonen die in 1713 niet in Gibraltar wilden blijven)

Voor de grens, bij La Línea, stoppen we even voor een korte technische stop: velenmoskee, geschonken door de koning van Saudi Arabië moeten gebruik maken van de w.c en we hebben tijd voor een kopje koffie. Na een fotostop vlakbij de rots stoppen we bij de grens en gaan we te voet naar Gibraltar. Checkpoint aan de Spaanse kant en aan de Britse kant met je paspoort open ter controle. Bij de grens staat ook al het busje klaar met de chauffeur en kunnen we aan de rocktour beginnen. Alles wat buiten de vroegere stadsmuren te zien is heeft men (met behulp van Nederland) op de zee gewonnen. We rijden door de stad en door een tunnel naar Europa point: de zuidpunt van Gibraltar. Het is oostenwind dus een beetje heiig en Afrika is niet echt goed te zien. Wel de moskee die de koning van Saudi Arabië heeft laten bouwen op de rotspunt.

druipsteengrotDan klimmen we naar boven: luxe appartementen – de gevangenis – de Joodse begraafplaats – mooie uitzichten en dan bereiken we de ingang van de druipsteengrot waar we ook al de eerste apen zien. Het is druk boven want er ligt ook een cruiseboot en iedereen wil natuurlijk de rots op. De entree voor de grot is inbegrepen dus we gaan naar binnen en zien mooie druipstenen (stalagmiet en stalactiet) en er ligt ook een omgevallen stalagmiet waardoor je kunt zien hoe de kalkafzetting in de loop van miljoenen jaren is geweest. De stenen groeien namelijk ongeveer 1 cm in de 100 jaar. Dan rijden we langzaam weer nar beneden na nog een stop bij de voederplaats van een andere kolonie apen.

Terug in de benedenstad is er tijd om te winkelen en te lunchen en even na 3 uur mooie uitzichtenlopen we terug naar de grens. Dan hebben we namelijk de kans om over de landingsbaan van het vliegveld te lopen. Via de snelweg nemen we de weg terug naar het hotel en rond 5 uur komen we aan. Er is nog tijd om even aan het zwembad te liggen voor het diner.

Morgen weer een lange dag: we gaan naar Granada