Schilderachtig Andalusië Kras 21 april – 5 mei (4)

27 april 2018 - Granada, Spanje

27 april: Granada

De dagtocht naar Granada is altijd afhankelijk van het tijdstip waarop je de paleizen van het Alhambra in gaat (als je überhaupt kaartjes hebt want de vraag is groter dan het aanbod) wij hebben gelukkig kaartjes en de entree is voor 2 uur ’s middags. Dat betekent dat ik wat extra’s kan doen in de stad. We vertrekken daarom om half 9 bij het hotel. Het is ongeveer 2 uur rijden maar onderweg moet even worden gestopt voor een toiletstop. Dat gebeurt bij Ríofrio, het dorp waar forelkwekerijen zijn en waar vaak bussen stoppen.

zicht op Alhambra vanaf mirador San NicolasWe zijn redelijk op tijd in Granada maar voor we van de rondweg af kunnen staan we in een korte file want het lijkt of de hele jeugd van Granada op de fiets zit. De weg wordt ook even afgesloten om alle kinderen veilig te laten oversteken naar een landweg.

Ik wil namelijk een stukje gaan lopen door de wijk Albaicín tegenover de Alhambraheuvel. Uitstappen bij mirador san Cristóbal dus (op het hoogste punt van de wijk) en wandelen door smalle straatjes met kleine steentjes als plaveisel om te komen bij de mirador san Nicolás voor het prachtige uitzicht op het Alhambra complex. Het is niet zo’n  helder weer dus de sneeuw op de bergen van de Sierra Het Alhambra, we hebben geluukig entree kaartjesNevada op de achtergrond zijn niet echt goed te zien. Ook is er tijd om te genieten van een kopje koffie op 1 van de 2 terrassen bij het uitkijkpunt.

Tegen 12 uur moeten we weer in de bus zitten want de rit naar het Alhambra gaat helemaal via de rondweg naar de andere heuvel. Maar we zijn op tijd voor het bezoek en de gids Carlos neemt ons mee voor de wandeling door het complex. Het is half 1 dus we gaan eerst uitgebreid de tuinen bekijken van Generalife, de vroegere moestuinen voor de bewoners. Dan via de medina met de parador (staatshotel in een voormalig klooster waar de katholieke koningen nog een paar jaar begraven hebben gelegen totdat de Capilla real klaar was voor hun graftombes) naar het paleis van Carlos V (onze Karel de Vijfde). Hij liet de benedenverdieping bouwen – zijn zoon Filips II de eerste verdieping en pas in de 20e eeuw onder Generaal Franco kwam er een dak op.

Nog even een korte pauze en kort voor 2 uur staan we bij de ingang van de de leeuwenfonteineigenlijke palacios. Steekproefsgewijs worden er tassencontroles gehouden en wij zijn aan de beurt: alle tassen op een bank en een hond komt ruiken naar …????  Gelukkig is er niets te vinden en beginnen we aan het bezoek van het Nasridenpaleis. Laatste Moorse koning die er gewoond heeft was Boabdil die in 1492 Granada moest verlaten.

We zien vele ruimtes – mooie tegeltableaus – gipswanden – mooie plafonds – de leeuwenfontein etc. etc. de hele groep is zeer onder de indruk van al het moois wat er te zien is en van alle verhalen die Carlos weet te vertellen.

Na het bezoek lopen we gezamenlijk naar beneden, door een park, naar het centrum voor een late lunch en relaxen op een terrasje in de zon.

We spreken af bij het standbeeld van koningin Isabel en Columbus.  De laatstgenoemde kreeg in januari 1492 hier in Granada toestemming van de koningin om een reis te ondernemen via het westen naar het oosten om te bewijzen dat de aarde rond is. En de uitkomst van dat verhaal kennen we.

Aan het einde van de winkelstraat is een winkelcentrum waar de bussen mogen zicht op de wijk Albaicínparkeren om de bezoekers aan de stad weer op te pikken en dan gaan we weer op weg naar de kust. Natuurlijk moeten we een korte stop houden om even de benen te strekken en wat te drinken. We doen dat vaak in een bar met mooi uitzicht in Loja, maar daar aangekomen is het hele gebouw gestript voor een grote verbouwing. Dan de bar maar die een stukje verderop in de straat staat.

Rond 7 uur zijn we dan weer bij het hotel om aan te schuiven voor het diner (buffet). Morgen een vrije dag en met een paar mensen ga ik naar Córdoba, samen met een aantal mensen van een andere groep die in Mijas dorp zit. Samen komen we aan het minimum aantal deelnemers om deze excursie te regelen