Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 8

1 oktober 2017 - Granada, Spanje

Dag 8: Ubeda – Baeza

We rijden door de provincie Cordoba en later door de provincie Jaen  naar 2 van de mooiste renaissancestadjes van Andalusië: Ubeda en Baeza. Overal om ons heen zien we olijfbomen en er is opvallend veel nieuwe aanplant. Ubeda en voor straks Baeza liggen in de provincie Jaen en die zorgt voor de grootste olijfolieproductie ter wereld. De hele provincie ruikt naar olijven en zover je kunt kijken zijn er plantages. Volgens de statistieken groeien hier zo’n 250 miljoen bomen.

Ubeda: casa museo andalusiUbeda en Baeza waren de eerste stadjes die begin 13e eeuw in Andalusië werden heroverd op de Moren. De vele ridders en edellieden die mee hielpen moesten natuurlijk beloond worden met grond en woningen. De stadjes werden een prestigeobject voor de renaissance. Vele stadspaleisjes verrezen in beide steden maar ook kwamen er mooie kerken op de plaats waar voorheen de moskeeën  stonden

We brengen eerst een bezoek aan Ubeda. We rijden richting het oude centrum langs het opleidingsinstituut voor de Guardia Civil en we zien nog een deel van dein een mooi stadspaleisje oude stadsmuren uit de 9e eeuw met de Granada poort. Daar vlakbij is de plaats waar we uit de bus mogen stappen en gaan we op weg voor een kleine wandeling: via een smal straatje bereiken we de muur met de stadspoort en daar vlakbij is een voormalig paleis, nu muziekschool en kunstacademie. Vroeger woonde hier een oude man die zijn zeer jonge vrouw opsloot in huis en haar later als vermist opgaf: eeuwen later met verbouwingswerkzaamheden is er zelfs een lijk gevonden!!!!

We gaan het paleisje bezoeken van Paco: hij heeft in de loop der jaren vele spullen, vaak eeuwenoud, verzameld en tentoongesteld in zijn Casa Museo Andalusí. Delen van deuren – ramen – hekwerk – meubels – gebruiksartikelen van de boerderij – kruiken – bedden – kisten etc. delen van zijn huis zijn zelfs nog uit de 14e – 15e eeuw. We kijken onze ogen uit en dat alles voor 1,5 € entree. Dan verder door de straatjes (het is stil op zondagochtend) tot we komen bij het plein waar o.a. het gemeentehuis staat en een paar gelegenheden voor koffie.

prachtig interieur. net voor de mis begint even een kijkje nemenMaar eerst nog even aan de andere kant van het gebouw kijken want op dat plein staat de kerk waar de allereerste mis is opgedragen na de Reconquista (herovering op de Moren). Ook hier een parador in een voormalig paleis en aan het einde van het plein een privé kerk. Was ooit van de secretaris van Carlos V en is nog steeds in handen van een familie. We kunnen snel een kijkje nemen in de kerk want de mis gaat zo beginnen. Daarna zal de kerk tegen betaling toegankelijk zijn.

Tijd voor koffie op het terras en daarna rijden we een paar kilometer naar het 2e Romaans kerkje Vera Cruzrenaissance stadje: Baeza. Ook hier maar 1 plaats (gelukkig maar) om uit te stappen en we moeten een klein stukje lopen naar het historisch centrum. De wandeling begint op Plaza del Populo (de los leones) met een deel van de oude stadsmuur met poort en triomfpoort (Carlos V kwam hier langs toen hij op weg was naar zijn trouwlocatie Sevilla) – het oude slachthuis (nu het gerechtsgebouw) en in het gebouw met de nissen is nu de VVV. In vroeger dagen zaten schrijvers in de nissen om brieven te schrijven en te beantwoorden voor de analfabeten.

deze Maria gaat op witte donderdag mee in de processieWe bezoeken de oude universiteit met o.a. een klaslokaal uit de beginjaren 1900 – de aula waar examens werden afgenomen en het schooljaar werd geopend en gesloten – het prachtige Romaanse kerkje Vera Cruz met het bijbehorende Museo Semana Santa. Hier kan ik uitleggen hoe de processies van de Goede week verlopen. Nog een rondje rond de kathedraal  en dan ga ik met een deel van de groep (zoals gewoonlijk) genieten van een heerlijke taps lunch in de Bodega in Baeza.

De lunch bestaat uit pipirrana (heerlijke kleingesneden groente met een verrukkelijke vinaigrette – ham en kaas – gebakken chorizo – lomo met champignons en een typisch broodje uit de streek: ochio. Daarbij drinken we pipirrana met een heerlijke dressingnatuurlijk sangria en we sluiten af met koffie of thee.

Daarna is het een tijdje stil in de bus als we op weg zijn naar het laatste hotel van de rondreis voordat we naar het verlengingshotel gaan aan de kust. Ons hotel in Granada (Don Juan) ligt midden in de stad en iedereen die wil kan met de uitgereikte plattegrond even het centrum in lopen. Echter, aan de overkant is ook een bar met een fijn terras en we hebben vanavond het avondeten, een heerlijk buffet, inclusief.

Morgen de hele dag voor de stad Granada en in de avond een flamencoshow voor diegenen die mee willen