Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 7

30 september 2017 - Córdoba, Spanje

Dag 7: Cordoba

We gaan weer ergens anders slapen vandaag dus om 9 uur zijn alle koffers geladen en rijden we richting het oosten. Over de Alamillobrug van de architect Galatrava verlaten we de stad. Ons doel vandaag is de stad Cordoba, in de Middeleeuwen de belangrijkste stad van het westen (Bagdad was dat in het oosten). We rijden een beetje evenwijdig aan de rivier Guadalquivir in de Betis vlakte. (Betis was de Romeinse naam van de rivier) Vroeger vele velden met zonnebloemen maar tegenwoordig zijn een aantal velden vervangen met zonnepanelen  (brengt meer op geloof ik).

vele mooie hoekjes in het oude centrumWe passeren Carmona, een stad van Keltische oorsprong met een parador (staatshotel) op het hoogste punt  waar ooit een kasteel stond en een stukje verder zien we aan de linkerkant de stad Ecija, in een vallei. Het is de warmste stad van Spanje met de bijnaam de koekenpan (sartén). Omdat de stad in een dal ligt kan de wind er alleen maar overheen waaien. Vele kerktorens zijn er verwoest met de aardbeving van Lissabon in 1755 waardoor we nu veel barok kerktorens kunnen zien die boven de gebouwen uitsteken

Bij la Carlota (gesticht in de 18e eeuw door koning Carlos III, vandaar de naam) stoppen we even bij hotel/restaurant El Pilar voor de broodnodige koffiestop (en de sanitaire stop natuurlijk). Het is druk met bruiloftsgasten: de bruidegom is met zijn familie al hier want er gaat getrouwd worden in Ecija maar het feest vindt hier plaats. Ze wachten op een bus om het gezelschap naar de stad te brengen maar helaas, onze bus is niet voor hen bestem.

Wij gaan namelijk na de koffie naar Córdoba, de belangrijkste stad van het de draden hangen hier buitenomislamitische rijk in het westen. De grootste bloei had de stad in de 10e eeuw en toen al woonden er een half miljoen inwoners.

Cordoba ligt ook aan de Guadalquivir en langs die rivier moeten we uitstappen en dan is het een klein stukje naar de moskee waar we hebben afgesproken met onze gids voor vandaag, Enrique. Hij neemt ons eerst mee voor een wandeling door de voormalige Joodse wijk. Mooie en smalle straatjes en vele souvenirwinkeltjes.

synagoge, de enige overgebleven in AndalusiëHet is altijd druk in de stad en bij het standbeeld van de beroemde Joodse filosoof Maimonides is het dringen geblazen om een foto te nemen. Wij lopen dus eerst maar door naar de enige overgebleven synagoge in Andalusië. Het straatje is heel smal en de wachtenden moeten tegen de muur  tegen om de passanten door te laten. Je mag per groep naar binnen en het is gratis voor mensen uit de EU. Enrique geeft uitleg en we bekijken de fraaie muren en de vrouwenloge.

Dan naar het beroemde bloemenstraatje voor de foto met de toren van de moskee 850 zuilen (er waren er meer dan 1000) en in 4 etappes is de moskee gebouwden daarna gaan we de moskee binnen en verbazen we ons over de honderden zuilen. De moskee is in 4 periodes gebouwd en het oudste deel is uit de 8e eeuw. Daar zie je zelfs nog een deel van de vloer van de kerk die hier stond voor de komst van de Moren. In de moskee zien we o.a. de Mihrab (de gebedsnis) – de zuilen natuurlijk – het roosvenster van de allereerste kathedraal en midden in de kerk de grote kathedraal die met toestemming van Carlos V gebouwd mocht worden in de moskee hoewel hij later veel spijt had toen hij het resultaat zag.

custodia: monstrans, voor de processie op Corpus cristi (Sacramentsdag)Vele kerkschatten in de sacristie waaronder een grote monstrans die op Sacramentsdag (Corpus Cristi) in processie door de straat gaat.We eindigen in de moskee met de rondleiding zodat iedereen nog foto’s kan maken en op het gemakje nog kan lopen in de moskee en zich kan verwonderen.

Het is lunchtijd als we buitenkomen en ik ga naar mijn gebruikelijke tapas restaurant vlakbij de moskee. Deze keer heerlijke salmorejo (De Cordoba variant van de koude gazpachosoep) plus patatas alioli en gefrituurde courgette reepjes. Vanwege de warmte met een halve liter water en ik kan er weer even tegen.

Aan de overkant van de rivier en dus de Romeinse brug overstekend stappen we salmorejo en aardappelsalade aliolirond 4 uur weer in de bus en rijden we naar Andújar waar ons hotel voor vandaag staat. Er is een zwembad en we zijn op tijd maar er is een verjaardagsfeestje aan de gang in de tuin en niemand wil storen (hoewel het feest niet bij het zwembad is maar verderop in de tuin)

Dan maar een aperitiefje op het terras en daarna lekker eten aan grote ronde tafels in het restaurant.

Morgen via Ubeda en Baeza naar Granada