Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 2

13 augustus 2017 - Oppdal, Noorwegen

Dag 2: Oslo – Hamar –Lillehammer – Peer Gyntweg – Oppdal

Het is weer mooi weer als we de koffers gaan laden. Het is zondag en daarom kunnen we pas laat ontbijten (vanaf half 8). Maar we hebben een lange dag voor de boeg dus om kwart over 8 zit iedereen (op tijd) in de bus en kunnen we vertrekken.

ijsbaan Vikingschip: HamarDe eerste stop is voor koffie in Hamar, vlakbij de ijsbaan Het Vikingschip (dak is een omgekeerd schip). Afgelopen maart is Sven Kramer hier nog kampioen geworden (hij heeft hier ook 2 baanrecords) en Irene Wüst heeft hier ook een baanrecord op haar naam staan.

Eind jaren 1800 was “onze” Jaap Eden hier ook voor een EK Allround maar hij werd op slag verliefd op een kamermeisje en vergat de 500 en de 1000 m te rijden. Zij haalde hem echter over om de 5000 m afstand alsnog te rijden (dat kon toen nog, een enkele afstand rijden op een allround kampioenschap) en hij schaatste vervolgens een wereldrecord wat 17 jaar stand hield. Hoe de liefdesgeschiedenis is afgelopen vermeld het verhaal dan weer niet.

Maihaugen openluchtmuseum: staafkerkVervolgens rijden we naar Lillehammer, de stad van de Olympische Spelen (en waar een timmerman de kaasschaaf uitvond) maar wij gaan naar Maihaugen, het Openluchtmuseum. Alle gebouwen van eeuwenoud en vooral uit het Gudbrandsdal zijn verzameld door een tandarts die niet lang meer te leven had. (maar in de gezonde lucht heeft hij het nog vele jaren volgehouden.

de preekstoelEen staafkerk uit 1200 – grote herenboerderijen – kleinere boerenhoeves – een plattelands schooltje – een dorp met straatjes en een heus oud postkantoor: je krijgt een mooi beeld van het leven op het platteland in vroeger dagen.

Na de lunch trekken we verder noordwaarts en na een half uurtje gaan we van de prachtige vergezichten: Peer Gynt weghoofdroute af en nemen we de Peer Gynt weg dwars door de heuvels via een onverharde weg. Prachtige uitzichten – schapen op de weg – wandelaars en fietsers in de buitenlucht en op de achtergrond de muziek van Edvard Grieg (de Peer Gynt suite natuurlijk).

We stoppen een paar keer om foto’s te maken en we genieten van het prachtige weer en de uitzichten.

Bij Vinstra komen we weer op de E6 (die weg loopt door heel Noorwegen tot aan het hoge noorden) en we stoppen even om de benen te strekken bij een nieuwe parkeerplaats met hotel – restaurant en benzinestation aan een nieuw stukje weg.

Het is namelijk nog een hele rit naar Oppdal. De groepen zitten namelijk dit jaar in een hotel niet ver van Vinstra of een stuk verder naar het noorden, in Oppdal en wij moeten dus nog een stukje. Dat heeft overigens morgen weer voordelen want dan hebben we tijd om wat rustiger aan te doen in Trondheim.

Dovrefjell: uitzicht op de SnohettaBij Dombas (een pleisterplaats) zitten we aan het begin van de Dovrefjell, een natuurpark waar nog muskusossen lopen (uit Groenland hierheen gebracht na de Tweede wereldoorlog omdat de aanwezige muskusossen door de Duitsers waren geslacht en op gegeten.

We stoppen nog een keer op een mooie plek voor de foto: we hebben uitzicht op de Snohettaberg met sneeuw zelfs nog en net als we uitstappen vallen er een paar druppels regen. Net genoeg trouwens om een regenboog te laten verschijnen.

Rond half 7 naderen we ons einddoel: Skiferhotel in Oppdal. Skifer is leisteen en het hotel is ook duidelijk gebouwd met leisteen.

Een heerlijk dinerbuffet wacht op ons! Smullen maar weer en genieten van alle soorten zalm: gebakken – gerookt –met kruiden maar ook van entrecote – loempia’s en heerlijke salades.

Morgen naar Trondheim!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade