WestHighlands en Hebriden. Dag 9: Edinburgh

29 juni 2012 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

WestHighlands en Hebriden

29 juni

Dag 9: Edinburgh

We hebben vandaag de hele dag voor de hoofdstad van Schotland. We logeren in Glasgow maar het is maar een korte rit. Ik besluit eerst een kijkje te gaan nemen bij de Brittannia, het schip van koningin Elisabeth.  Het ligt aangemeerd bij de terminal aan de zeehaven Leith waar ook een heel groot en nieuw winkelcentrum is.

Niemand besluit het schip te bezoeken (nogal prijzig vindt men) dus we houden er  koffiepauze en gaan dan richting centrum. De hele binnenstad ligt open, er komt een nieuwe (oude) tramlijn, en de koningin besluit komende week op bezoek te komen. Dat betekent dat we niet via de Princes’street (de winkelstraat) naar Holyroodhouse (residentie van de koninklijke familie) kunnen om op de Royal Mile te komen. Het hele verkeer wordt omgeleid. Uiteindelijk kunnen we parkeren in de straat evenwijdig aan de royal mile (we konden een klein stukje doen) en beneden het kasteel. Via de trap komen we bij het kasteel en ik kan de mensen zo wegwijs maken voor alle dingen die er vandaag te doen zijn.

Aan de Royal Mile (het is 1 mijl tussen het kasteel en het paleis Holyrood):

Kasteel (de tribunes voor de jaarlijkse taptoe in augustus staan er al) op het hoogste punt – camera obscura in een 17e eeuwse toren  (met spiegels kun je bewegende beelden van de stad zien – Lady Stair’s house: schrijvers museum - St. Gileskathedraal (er zingt een Noors koor) – Nationaal museum van Schotland (waarover later meer) – Museum Childhood (o.a. oud speelgoed) – people’s story (sociale geschiedenis van de stad) – John Knox house: het oudste deel is uit de 15e eeuw. Hier heeft de grote kerkhervormer gewoond - winkelen in Princes street etc. etc.

Als we om half 5 verzamelen om de stad weer uit te rijden blijkt dat iedereen zich zeer goed heeft vermaakt. Er zijn een aantal musea bezocht en ik (en een aantal anderen) heb een paar uur doorgebracht in het Nationaal Museum van Schotland.

Tegenover dat gebouw bevindt zich het Greyfriars kerkhof waar de beroemde hond Bobby jarenlang het graf van zijn baasje heeft bewaakt. Hij werd verzorgd door de bevolking en verdiende een standbeeld bij de ingang.

Een paar huizen verder bevindt zich de bar waar de schrijfster van de Harrie Potterboeken (Joanne Rowling) haar eerst werken schreef: The Elephant house

Morgen alweer de laatste dag van de reis. Gelukkig vliegen we pas in de namiddag terug, dus we kunnen nog wat doen.

Gr. Tonny

1. Francoise:
    16 juli 2012
    Wat heb je weer een geweldig mooie reis gemaakt. Fijn dat we het een beetje kunnen meebeleven. Dank daarvoor. Groetjes.
  2. Anja van der Wegen:
    16 juli 2012
    Tonny wat heb je het prachtig geschreven en mooie fotos laten zien een aanvulling voor mijn gedachten aan deze mooie reis die ik nu opnieuw beleef! Groetjes Anja