Westhighlands en Hebriden - Dag 8: Pitlochry - Killin - Callander - Glasgow

28 juni 2012 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

De Jong Intra Vakanties: WestHighlands en Hebriden

28 juni

Dag 8: Pitlochry - Killin - Callander - Glasgowi

Vandaag keren we terug naar de Laaglanden. Er is verschrikkelijk slecht weer voorspeld voor vandaag met donder - bliksem - overstromingen etc. Later blijkt dat 2 spoorlijnen (langs de westkant en langs de oostkant) uitgevallen zijn door de vele regens en grondverschuivingen. Mensen hebben uren in de treinen moeten doorbrengen om uiteindelijk op hun plaats van bestemming te kunnen komen met vervangende bussen.

De chauffeur en ik besluiten dus, in overleg met de mensen, een aangepaste rit te doen: we gaan niet over de smalle wegen van de Trossachs maar maken een extra stop in een stadje. 's Avonds blijkt dat we een beetje de dans ontsprongen zijn maar veiligheid voor alles!

De ochtendstop is gereserveerd voor het plaatsje Pitlochry : het geografische middelpunt van Schotland en met de minste regenval. Het is hier ook vrijwel droog en we gaan lopen naar de dam in rivier. Hierdoor zou de zalm niet meer via de oceaan de rivier de Tay en de Tummel opkunnen om kuit te schieten daarom is er een vissentrap aangeelegd: 34 vijvers met een groot gat in de wand sturen de zalm omhoog. Langs een raam bij 1 van de vijvers kunnen we ze langs zien komen en een teller houdt het aantal bij. We hebben tijd om langs de rivier te lopen naar de hangbug en zo een rondje te maken terug naar het stadje: tijd voor koffie

Dan langs een mooie route (Aberfeldy: hier woont tegenwoordig de schrjfster van de Harrie Potter boeken = Joanne Rowling) naar de vogende stop: Killin in de Braedalbane streek: land van de Campbell clan. en gelegen aan Loch Tay. Er is een klein eilandje bij het riviertje de Dochart (met een watervalletje) waar de leden van de clan MacNab werden begraven maar het egent dus we houden het op een lunch met kindermenu fish and chips (want ik had het gewone gerecht voor volwassenen langs zien komen: veel te groot)

Aangezien we niet door de Trossachs gingen kon ik nog een extra stop maken in Callander, een leuk plaatsje ten oosten van Loch lomond. Hier woonde Rob Roy, een soort Robin Hood - veedief etc. Wij hebben meer interesse in de winkel voor kerstspullen  (het hele jaar door alleen kerstartikelen) en de winkel met fudge!! (moeten we weer caloriën gaan verbranden met de wandeling)

Eindbestemming voor vandaag is weer Glasgow, maar nu hebben we prachtige kamers in een hotel in het centrum, net aan de overkant van de rivier de Clyde, op 10 min. lopen van het centrum. Ideaal dus als afsluiter. Morgen nog naar Edinburgh en dan nog een groot deel van de zaterdag want we hebben een late vlucht.

En terwijl ik dit zit te schrijven ben ik al weer net terug van de volgende reis: Orkney's en Shetland eilanden. Ook daarover volgt natuurlijk een blog maar eerst nog de verslagen van dag 9 en 10

Groetjes Tonny