WestHighlands en Hebriden. Dag 7: Inverness -Culloden - Cawdor castle

27 juni 2012 - Newtonmore, Verenigd Koninkrijk

De Jong Intra Vakanties: WestHighlands en Hebiden

27 juni -

Dag 7: Inverness - Culloden - Cawdor castle

We blijven vandaag een beetje in de buurt. Onze eerste stop wordt de Hoofdstad van de Highlands: Inverness, gelegen aan de monding van de rivier de Ness en de inham Moray Firth.  Sinds de olieplatformen zich in de Moray Firth bevinden breidt de stad zich uit: 45.000 inw. (zoiets als mijn woonplaats Waalwijk) maar met alle voorzieningen, ook voor de vele afgelegen dorpen. Tijd ook voor ons om wat te winkelen en rond te kijken en een lunch voor vanmiddag te kopen. Marks and Spencer verkoopt lekkere sandwiches.

Ik ga graag icknicken tijdens de reis als het weer het toelaat en ondanks de regen in de ochtend is het toch redelijk droog als we aankomen bij onze 2e stop: Culloden. Hier vond de laatste veldslag plaats op Britse bodem tussen 2 legers. In april 1746 versloeg het regeringsezinde leger van de Hertog van Cumberland (= zoon van koning George II) de troepen van Bonnie Prince Charlie  (van de Jacobieten = katholieke koning James Stuart) met leden van vele clans die hem trouw waren gebleven. Hij kwam aanspraak maken op de troon, wat niet lukte. De hele veldslag heeft in totaal 40 minuten geduurd en kostte het leven aan vele clanleden (die per clan in een massagraf begraven liggen)

In de middag is het nog maar een paar kilometer naar een prchtig kasteel: Cawdor castle. Temidden van grote bossen .en prachtige tuinen bewonen de Graven van Cawdor dit kasteel al sinds de 14e eeuw. We zien vele kunstwerken - prachtige wandtapijten (met taferelen uit het boek van Don Quichot) - mooie schilderijen - een geweldige keuken. We hebben gelukkig veel tijd om te genieten van het droge weer en de verschillende tuinen en enkelen maken zelfs de boswandeling.

Na een prachtige rit over de binnenwegen richting hotel hebben een aantal mensen zelfs nog fut om in Newtonmore een heerlijke wandeling te maken. Alvast caloriën verbranden om als toetje weer van de taartentrolley te kunnen eten.