WestHighlands en Hebriden. Dag 4: eiland Lewis

24 juni 2012 - Stornoway, Verenigd Koninkrijk

De Jong Intra Vakanties: WestHighlands en Hebriden

24 juni

Dag 4: eiland Lewis, Hebriden

We zijn op de Hebriden en logeren in de hoofdstad Stornoway! Jarenlang ben ik er niet geweest. We bezoeken vandaag het noordelijk eiland = Lewis. Het eiland van de crofter, de keuterboer die met moeite zijn hoofd boven water houdt en alles nog met de hand doet. De dorpjes zijn eigenlijk gehuchten. Overal zie je in het landschap stukjes afgegraven turf wat ligt te drogen. Het is de gratis brandstof voor de bewoners.

Lange tijd onder heerschappij van de Noormannen – later probeerde de Keltische hoofdman Somerled de eilanden in te lijven maar pas in 1495 kwamen ze bij Schotland terwijl het stammenstelsel tot in de 19e eeuw bleef bestaan.

We rijden helemaal naar het noorden: Port of Ness, met een klein haventje. De inwoners gaan nog steeds na 500 jaar elk jaar op 2000 JanvanGenten jagen op een afgelegen eiland om hun wintervoorraad te hebben. Het is ongeveer 3 mijl lopen naar de vuurtoren: De Butt of Lewis op het noordelijkste puntje en bijna de hele groep besluit er te voet heen te gaan.

Prachtige wandeling, ze zien onderweg o.a. papegaaiduikers en bij aankomst bij de vuurtoren, waar we picknicken (in het hotel gekocht want je kunt nergens iets kopen) en een zeehond zien die af en toe zijn kopje boven het water uitsteekt

Dan langs de westkust de bezienswaardigheden die in de openlucht zijn want het is zondag en dan is alles op de eilanden gesloten:

-   Een origineel blackhouse: de typische woning waar dieren en mensen samenwoonden in 1 huis met het turfvuur in het midden van de kamer

-   Een grote kaak van een walvis met nog de harpoen erin uit de tijd dat de walvisvaart nog dagelijkse kost was

-    Dun Carloway Broch: een woontoren uit de IJzertijd, zeer goed bewaard gebleven en 10 m hoog met mooi uitzicht op zee

-    Callanish Standing stones: Menhirs in de vorm van een keltisch kruis uit het Bronzen tijdperk: ouder dan Stonehenge en bijna net zo belangrijk

-    Blackhouse village: een verlaten dorp, gerenoveerd en nu deels verhuur van huisjes en 1 is ingericht als vroeger

Mooie en interessante dag en de hele dag droog, uitstekend weer. We zijn de hele dag in de buitenlucht geweest. Heerlijk!

Morgen het zuideiland: Harris

groetjes Tonny