WestHighlands en Hebriden. Dag 3: Oban - Skye - Lewis / Harris eilanden

23 juni 2012 - Stornoway, Verenigd Koninkrijk

Westhighlands en Hebriden met De Jong Intra Vakanties

23 juni

Dag 3:  Oban – Neptune’s staircase – Glenfinnan – Mallaig – Skye –Tarbert

Een lange dag vandaag en we moeten heel goed op de klok blijven kijken want we moeten 2 keer op tijd bij een ferry staan. Bovendien hebben we een latere boot in Mallaig als normaal dus we hebben minder tijd op Skye. Het hoogseizoen staat te beginnen hier

Om kwart over 8 gaan we rijden. bijna de hele rit gaat laangs het water met moie uitzichten en na 1,5 uur moeten we stoppen in Fort William om te tanken (diesel: 1,38 pond per liter, tel uit je winst!!  Pond stond rond de 1,30 €) en we gaan dan ook meteen daar koffie drinken.

Het is zaterdag dus weinig verkeer op de weg. We stoppen even bij de 8 sluizen van het Caledoniancanal: Neptune's staircase maar er liggen helaas nog geen boten die gesluisd moeten worden (dat duurt in totaal 1,5 uur)

Dan door  naar het Glenfinnanmonument. Hier kwam Bonnie Prince Charlie aan land bij Loch Shiel in 1745 om een leger van clans te vormen en de opstand te beginnen voor de Engelse kroon voor de Stuarts. Er staat nu een zuil met een Schot bovenop in klederdracht als symbool voor de Schotse natie.

Ook zien we hier de beroemde spoorbrug van de Zweinsteinexpress (Harrie Potter) maar de stoomtrein is net voorbij. Die zien we vlak voor Mallaig langs komen en ook staat hij op het perron in Mallaig als we daar aankomen om de ferry te halen.

We zijn ruim op tijd en in het station is een cafetaria voor fish and chips (no vinager!!!!). Komt goed uit en bijna iedereen zie ik even later heerlijk smullen van een portie vis en frietjes.

De overtocht naar Skye duurt een half uurtje maar op het eiland barst een stortbui los waardoor we niets zien van de Cuillins Mountains. Even later is het droog voor een aantal andere fotostops en een stop in de hoofdstad Portree

In Uig stappen we op ferry nummer 2 die ons in 1 u en 40 min. brengt naarTtarbert op het zuideiland Harris van de Hebriden

Dan nog een uurtje naar het hotel in Stornoway  waar een heerlijk buffet op ons wacht. We zullen hier 3 avonden heerlijk eten!!

Morgen en overmorgen gaan we de eilanden Lewis en Harris verkennen

Dat wordt het volgende blog

Groetjes Tonny