WestHighlands en Hebriden. Dag 2: Glasgow - Oban

22 juni 2012 - Oban, Verenigd Koninkrijk

Westhighlands en Hebriden: De Jong intra vakanties

22 juni

dag 2: Glasgow - Loch Lomond - Luss - Tyndrum - Glencoe - Oban

Vandaag vertrekken we naar het noorden. Na het nemen van de Erskinebridge zijn we zo aan de oevers van het grootste zoetwatermeer van G. Br: Loch Lomond, vroeger Loch Leven naar de rivier die het water afvoert naar de rivier de Clyde. Prachtig gebied met  in de weekends veel mensen uit Glasgow en omgeving voor o.a de watersport en de leuke dorpjes in de omgeving zoals Luss.

Hier stoppen we om een wandeling te maken langs het water en de kerk te bekijken + een aantal aardige winkeltjes. De stad werd bekeerd in de 6e eeuw door de H. Kessog. Op het kerkhof zijn vele hele oude grafstenen te zien.

Het is aardig weer en nadeel daarvan is dat de verschrikkelijke midges hun werk gaan doen: de zeer kleine muggetjes die door al je kleren kunnen en venijnig steken met veel jeuk. De hele stad is gebruikt voor de verfilming van een serie op tv.

Na de lunch in de pleisterplaats Tyndrum maken we ons op voor een tocht door het mooiste dal van Schotland. Via de Rannoch Moor (fotostops)  naar de Glencoe (je blijft stoppen voor foto’s) met  prachtige vergezichten, watervallen en bergen: 3 toppen heten de Three sisters.

In het dorp Glencoe is in de winter van 1692 een massamoord geweest tussen 2 clans: De leden van de stam Campbell doodden alle mannelijke inwoners uit het dorp van de stam MacDonald omdat ze niet op tijd de eed van trouw hadden afgelegd aan koning-stadhouder Willem III

In het dorpje, aan de rivier staat een kruis ter herinnering aan deze slachting

Daarna nog de rit van een uurtje naar Oban waar we midden in de stad logeren, vlakbij de haven waar de veerboten vertrekken naar o.a. Mull / Iona maar dat is bij een andere reis van De Jong Intra Vakanties (de Highlands and Islands)

Na het diner loop ik nog met een aantal mensen (de diehards) naar de top van de heuvel waar een onvoltooide MacCaigs Tower (een folly). Een hele klim maar dat wordt beloond met een prachtig uitzicht!

Morgen is er weer een dag.

Groetjes Tonny