WestHighlands en Hebriden: dag 1: Glasgow

21 juni 2012 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

WestHighlands en de Hebriden: reis van De Jong Intra Vakanties

Donderdag 21 juni.

Dag 1: Amsterdam - Glasgow

Hoera, ik mag een nieuwe reis gaan doen. Nou ja, niet helemaal nieuw (sinds vorig jaar) maar voor mij de eerste keer. Vorig jaar kon ik deze ook doen maar dan zou ik 3 reizen achter elkaar hebben moeten doen en dat vond ik een beetje te gortig. Gelukkig is de reis nu voor mij! Ik heb al in het verleden reizen naar de Hebriden gedaan maar dat is heel lang geleden. Gelukkig zitten ze nu weer in het programma.

Ik ga met 21 mensen op reis van Amsterdam naar Glasgow. Helaas is voor mij geen plaats in het vliegtuig van half 10 en ik mag een vlucht eerder. Vroeg op dus, auto in Aalsmeer – transfer naar de luchthaven en inchecken voor de vlucht van 07.15 u. Het duurt slechts 1,5 u en het is in G. Br. 1 uur vroeger dus om 7.45 is de landing en binnen 30 min. is iedereen door de paspoortcontrole en is de bagage gearriveerd.

Gelukkig is de chauffeur ook vroeg (die moest met een vroege ferry uit Noord-Ierland komen) dus mijn koffer kan alvast in de bus en we kunnen het programma doornemen. Hij is bijna nooit in Schotland geweest en zeker niet op de eilanden.

De groep landt om 10 u en in no time zitten we in de bus op weg naar het centrum. Eerste stop in de Deer Green Place = Glasgow is voor de kathedraal (in de steigers) – het Mungomuseum over de tolerantie tussen de 6 hoofdreligies in de wereld (en daar is koffie) – Lord’s provand (het oudste huis van Glasgow en het enige huis uit de Middeleeuwen).

Daarna tijd voor lunch rondom George Square en omliggende winkelstraten. We gaan eerst de Willow Tea room opzoeken, ontworpen door  Charles Rennie Mackintosh: de bekendste man van de Jugenstil in Glasgow.

Na de lunch is het tijd voor het westelijk deel van de stad: Kelvingrove park is aangelegd halverwege de 19e eeuw voor de snel groeiende bevolking in het westen van de stad. Hier zijn ook 2 Expo’s gehouden. Belangrijkste gebouwen hier nu het hoofdgebouw van de universiteit en Art gallery and museum: Het stedelijk museum van de stad en zelfs gratis. Alleen het gebouw is al de moeite waard. Binnen een van de mooiste kunstverzamelingen van G.Br. (Van Gogh – Rembrandt – Monet – Dalí) en ook een deel archeologie en natuurlijke historie.

Even na 4 uur is het tijd om het hotel op te zoeken. Iedereen is moe van de korte nacht en de chauffeur moet om 5 u stilstaan met zijn tachograaf vanwege zijn vertrek uit Noord-Ierland. Maar goed ook want ’s avonds hoorden we dat er gigantische file had gestaan tussen het centrum en de Erskinebrug waar ons hotel op uitkeek.

Heerlijk eten en op tijd naar bed

Dag 1 zit er op. Er volgen nog 9 heerlijke dagen. De hele dag een miezerregen maar dat mag de pret niet drukken