Weekendje Brugge

16 juni 2012 - Brugge, België

Weekendje Brugge 16 - 18 juni

Ik ben anderhalve week thuis tussen 2 reizen waarin een weekend. We besluiten naar Brugge te gaan want vrienden van Dirk moesten laten horen wat ze dit jaar hadden geleerd op de djembe o.l.v. hun leraar uit Senegal. Dirk krijgt daar ook elk jaar les van tijdens een weekje Ardennen. De leraar met zoon en andere spelers zouden even laten horen hoe het echt zou moeten als je je hele leven lang al een Afrikaanse trom bespeelt.

Zaterdagmiddag vertrokken, aankomst rond etenstijd in het hotel midden in het centrum. Gauw even wat eten op de Grote Markt waar net de aankomst was van de jaarlijkse triatlon. Gezellig druk dus en aangezien we niet echt honger hadden hebben we echte Belgische frieten gegeten.

De Djembeavond was in een voorstadje van Brugge, geen taxi te zien en de laatste bus reed ons voorbij toen we net een halte voorbij waren. Lopen dus, 4 km. Leuke avond, mooie muziek en na afloop gelukkig een lift naar de stad waar we nog even op een terrasje een pintje konden pakken.

De zondag was voor de hernieuwde kennismaking met de stad. Na een uitgebreid ontbijt hebben we de hele stad te voet verkend o.a. met de wandelingen uit het ANWB boek. We hadden geen zin in uitgebreid museumbezoek behalve het Chocolademuseum. In Brugge struikel je over de chocoladewinkels. Leuk museum met veel uitleg en demonstratie bonbons maken en natuurlijk proeven. Er is ook een frietmuseum waar je kunt bakken en proeven maar dat hebben we overgeslagen .

Brugge: Venetië van het noorden – Athene van de Lage Landen. In de Middeleeuwen een wereldstad en het centrum van handel en kunst – nu een drukte van belang met toeristen.

Ontstaan in de 9e eeuw maar in de 12e eeuw komen er stadsmuren om de burcht en de nederzetting en de lakenindustrie komt op gang. Hoogtepunt van de roem in de 14e en 15e eeuw en de kooplieden bouwen dan hun kapitale herenhuizen. Vele kunstenaars vestigen zich in de stad zoals Jan van Eijck en Hans Memling.

Op de Grote markt de Lakenhal en het Belfort met beroemd carillon – vele terrasjes

Op de Burg het Gerchtshof op de plaats van een oud paleis – de oude Griffie met verguld beeldhouwwerk uit de 16e eeuw – het gotische stadhuis uit de 14e eeuw – de H. Bloedbasiliek (elk jaar een processie door de stad)

En verder hele mooie straatjes – mooie herenhuizen – vele rondvaartboten – een heel groot en mooi begijnhof – St. janshospitaal met museum van Memling – de kathedraal waar net een groot jeugdkoor zingt – de stadspoorten – molens etc. etc.

Kortom we hebben de hele dag buiten gelopen – heerlijk gegeten op een terrasje en uitgeput op bed geploft om de voetbalwedstrijd van Nederland te zien

Maandag via de toeristische route door Zeeland naar huis en dan is het tijd om de spullen bij elkaar te gaan zoeken voor de volgende reis die deze keer gaat naar Schotland

Groetjes Tonny