Verrassend Valencia met alleengaanden 20 – 24 aug. 2019  (4)

23 augustus 2019 - Valencia, Spanje

Dag 4: 23 augustus

Vandaag is een vrije dag voor iedereen maar als alternatief heb ik voorgesteld om naar Albufera te gaan met de bus. De meesten gaan met mij mee, een aantal anderen hebben gekozen voor winkelen en museumbezoek

Dus om half 10 vertrekken we naar de bushalte aan de overkant van de rivier. Lijn 25 brengt ons zo’n 10 km ten zuiden van de stad en onderweg zien we al de rijstvelden waar dit gebied beroemd om is. Hier zijn namelijk de “huertas” van de rijstboeren. Alles wordt hier via kanalen en kanaaltjes bevloeid en al sinds de Romeinse tijd is hier landbouw. Al duizend jaar wordt hier ook de watertoevoer geregeld tussen de boeren onderling die in een bond zitten en onderling geschillen oplossen via het Watertribunaal.

rijstvelden bij Albuferainstappende visser / kapitein legt uit

Bij Albufera ligt een lagune met moeras en wij stappen uit voorbij het stadje El Saler (we komen daar terug) bij de aanlegplaats voor bootjes. Daar gaan we instappen voor een heerlijk tochtje over het water met een stille boot. De lagune is het grootste zoetwatermeer van Spanje en is in de loop van duizenden jaren ontstaan door aanslibbing want heel vroeger was er een open verbinding met de zee. Er staan typische vissershuisjes, sommigen met een kruis op het dak. Tijdens de herovering van de Christenen op de moren zijn er diverse kruisjes geplaatst door de Moren om de troepen te misleiden en te laten denken dat er christenen woonden.

vissershuisje met kruiswandeling door het bos naar het strandflamingo's

Na de boottocht gaan we aan de overkant van de weg beginnen aan een wandeling van 3 km heen en terug via een mooi bospad en langs een meertje met flamingo’s naar de kust. Het is een kleine inham waar we uitkomen en op die plaats is geen strand. Wel liggen er een paar dode vissen die waarschijnlijk met een golf zijn aangespoeld en niet meer op eigen kracht terug konden.

Terug bij de doorgaande weg komt meteen de bus voorrijden en gaan we een tussenstop maken in El Saler. De rijsboeren hebben hier gezorgd voor de nationale schotel: Paella. Die is er in alle soorten met alle mogelijke ingrediënten maar de oorspronkelijke paella van de rijstboeren bevat rijst – groenten – bonen – kip – konijn en als ze er zijn, ook slakken. In alle dorpjes in de buurt staat het natuurlijk op de kaart en in El Saler strijken we neer op een terras. We bestellen paella maar liever zonder slakken en moeten dan natuurlijk even wachten want alles wordt ter plekke vers bereid. Maar wij zitten gezellig in de schaduw op een terras en we hebben alle tijd. De paella is heerlijk en veel en er blijft zelfs over.

paella eten in El SalerAgoramet een knipoog naar Gaudí

Met lijn 25 komen we weer terug in de stad en is er tijd voor rust – strand – winkelen etc. Om half 8 hebben we afgesproken om gezamenlijk te gaan eten en dat gaan we doen in een Italiaans restaurant vlakbij het hotel: Italian garden. 2 lange tafels buiten en het eten smaakt heerlijk. Een aantal neemt nog een afzakkertje op het terras tegenover het hotel en de rest houdt het voor gezien

Dag 5:   de laatste dag alweer maar we hebben geen programma meer. Het is nog steeds prachtig weer en een groepje gaat nog genieten aan het strand – anderen liggen bij het zwembad op het dak van het hotel en weer anderen zijn de stad in. Tot 12 u heb je recht op je kamer en ik heb al de administratie kunnen doen en heb al een collega kunnen bijpraten over de reis Polen-Baltische staten die hij voor het eerst gaat leiden.

uitzicht vanaf de 14e etage van het hotelgroepsfoto

Rond 5 u is iedereen terug in het hotel. Koffers halen bij de receptie – eventueel omkleden voor de terugreis – groepsfoto maken voor het hotel en dan gezamenlijk naar de rotonde voor het hotel. Daar komt de bus ons weer oppikken want daar zijn we 5 dagen geleden ook uitgestapt. En de chauffeur is mooi op tijd. We zijn bijna allemaal al ingecheckt en we hebben geen ruimbagage. De vlucht vertrekt op tijd en een kleine 2 uur later staan we weer veilig aan de grond in Nederland.

Ik heb 2 weken vrij voor mijn volgende reis en we gaan dus een aar dagen weer toeren met de camper, deze keer richting België