Verrassend Polen: 18 – 24 juli (7 daagse reis Kras) 2

20 juli 2018 - Torun, Polen

Dag 3: Torun

Dit is een 7 daagse reis en we blijven steeds 2 nachten in een hotel (7 dagen is 6 nachten). Dat betekent dat we om half 9 vertrekken, met de koffers in de bus, richting het zuiden. We zullen de komende 2 nachten slapen in Warschau maar daar komen we pas tegen de avond aan.

de geleerde CopernicusOp het programma staat namelijk een bezoek aan Torun, ook aan de rivier de Wisla. De ommuurde stad heeft een verleden als Hanzestad en het is de geboorteplaats van Copernicus. Het is een kleine 2 uur rijden en onderweg houden we een stop voor koffie en toilet zodat we, aangekomen, meteen kunnen beginnen aan een wandeling langs de belangrijkste punten van de oude stad.

De stad is ommuurd en lange tijd had de Duitse Orde het hier voor het zeggen, dus kwam er een burcht aan de rivier. Een van de torens in de muur staat maar liefst  1,40 m uit het lood en dat zou komen door de beweringen van de1,40 m uit het lood door verzakking geleerde Copernicus, hier geboren, die durfde te beweren dat de aarde om de zon draaide en dus niet het middelpunt van het heelal was. We zien ook het geboortehuis van Copernicus, een 15e -eeuws gotisch huis in de straten waar vele pakhuizen staan uit vroeger tijden. Ook in de stad een heus peperkoekmuseum want “piernik”= peperkoek is de specialiteit van de stad.

We bezoeken de kathedraal: al gebouwd vlak na de stichting van de stad in de 13e eeuw. Het behoorde tot de Duitse orde die de toestemming had gegeven om de stad te stichten. In deze kerk is ook in 1473 Copernicus gedoopt. Protestanten hebben de kerk een tijdje in hun bezit gehad en zij hebben over de fresco’s heen geschilderd.

MariakerkHierna lopen we naar de Mariakerk, uit de 14e eeuw, van de franciscanen. Hier kunnen we nog wel een aantal fresco’s bewonderen. De kerk staat vlakbij het grote marktplein met het oude Raadhuis – de H. Geestkerk – het standbeeld van Copernicus – een fontein met een violiste met kikkers: de lokale versie van de rattenvanger van Hamelen.

Er is nog genoeg vrije tijd om door het stadje te slenteren en wat te eten en om half 3 gaan we verder. De chauffeur kiest voor de Nationale route, de weg 10 en niet voor de omweg over de snelweg 1. Daar blijkt later een groot ongeluk te zijn gebeurd dus wellicht hadden we daar een tijdje stil gestaan met de bus (net als in mei trouwens: 1,5 stilstaan voor een afgesloten weg vanwege een ongeluk)

Via de nationale route zie je tenminste ook het echte Polen met hier en daar wat piernik: peperkoek uit Torun, met vooral honing en kruidendorpjes en kleine stadjes. Soms een paar huizen – soms een grotere plaats met kerk en winkels. Als we Warschau naderen zien we aan de overkant van de weg veel meer verkeer de stad verlaten als de stad naderen. Het is weekend en de vakantie is voor velen begonnen.

Wij komen rond half 7 aan in het Campanile hotel in de stad. Niet helemaal in het centrum maar dicht genoeg bij alle bezienswaardigheden en morgen doen we een stadstour met gids langs de belangrijkste bezienswaardigheden en dat zowel met de bus als te voet