Verrassend Polen: 18 – 24 juli (7 daagse reis Kras) 1

19 juli 2018 - Gdansk, Polen

Dag 1: Amsterdam – Gdansk – hotel aan de Wislarivier

Ik heb dit jaar al een paar dagen doorgebracht in Polen tijdens mijn reis Polen en Baltische staten en nu mag ik een nieuwe reis (van dit jaar) begeleiden: 7 dagen van Gdansk in het noorden naar Krakau in het zuiden via een aantal plaatsen. Toevallig blijven we in deze reis ook de rivier de Wisla volgen die vanuit het zuiden naar het noorden stroomt en uitmondt bij Gdansk

Woensdag 18 juli vertrek ik weer eens naar Schiphol na 3 weken geen reis voor Kras te hebben begeleid. Wel ben ik met mijn wederhelft heerlijk 5 dagen er even tussenuit geweest naar Menorca waar we een aantal dagen met een auto over het hele eiland hebben getoerd.

de volgende reis alweer: Verrassend PolenDeze keer ga ik met een groep van 26 en bij de gate ontmoet ik al een aantal mensen, waaronder een paar bekenden van andere reizen. Later blijkt dat ik 5 mensen in de groep heb die al een keer met mij naar een andere bestemming zijn geweest. Altijd leuk om mensen weer terug te zien.

We vliegen met de KLM en de vlucht is op tijd. Rond kwart over 4 vertrekken we naar Gdansk in het noorden van Polen en voor je het week gaat het vliegtuig al weer dalen: na 1,5 uur vliegen landen we op de luchthaven van Gdansk – een paarwe zijn onderwegmensen moeten op hun koffer wachten (de meesten hebben een handbagage koffer bij zich) – en een aantal mensen gaan zloty’s uit de automaat halen of euro’s wisselen. De chauffeur staat in de hal op ons te wachten en brengt ons naar het hotel op een uurtje rijden van de stad (vlakbij Malbork). Kamers indelen en heerlijk eten en morgen beginnen de bezoeken dan echt.

Dag 2: Gdansk en Malbork

3 ankers die herinneren aan de scheepswerfDeze plaatsen heb ik in Mei natuurlijk al bezocht maar Gdansk is een prachtige stad om regelmatig terug te komen. We hebben afgesproken met de stadsgids Janusz (Anna, die Nederlands spreekt is op vakantie) die mooi en duidelijk Engels spreekt. We ontmoeten elkaar bij de voormalige Lenin Scheepswerf, beroemd geworden door de stakingen en de oprichting van de vakbond Solidarnosc waar Lech Walesa natuurlijk beroemd door is geworden (hij heeft het zelfs gebracht tot president).Hier krijgen we uitleg over de 21 eisen van de vakbond en over de monumenten die er staan en heel belangrijk zijn voor de omwenteling.

Daarna is het tijd om naar de oude stad te rijden: vlakbij de Groene poort kunnen de groene poortwe uitstappen en dan is het een klein stukje lopen en dan staan we in de oude stad met aan de waterkant de middeleeuwse kraan waar masten mee op boten werd gezet – de Mariastraat met de verhoogde stoepen en de vele barnsteen winkeltjes – de  O.L.Vrouwe kerk waar we een kijkje gaan nemen etc.

het voormalig arsenaalHet is druk in de stad met vele groepen want er ligt een cruiseboot in de haven. We zien gidsen lopen met bordjes tot nummers in de 40!! Vlakbij de stadspoort aan de andere kant van de Lange straat zien we nog het gebouw van het vroegere arsenaal de Lange straat loopt van de Groene Poort naar de Gouden poort en wordt ook wel de Koninklijke route genoemd: de weg die koningen aflegden als ze de stad binnen kwamen. We eindigen de wandeling met de gids halverwege de straat bij de Neptunusfontein: uit 1633 en Neptunusfonteinsymbool van de trotse en welvarende handelsstad.

Iedereen heeft nu nog wat vrije tijd om wat rond te wandelen en te lunchen voordat we even na 2 uur vertrekken naar Malbork. Vanwege wegwerkzaamheden duurt de rit namelijk wat langer dan normaal maar rond half 4 kan ik me melden aan de kassa voor groepen. Je moet namelijk je bezoek reserveren, ook als je geen gids neemt. We gebruiken namelijk allemaal een audiosysteem zodat iedereen op eigen tempo de burcht kan bezoeken.

Malbork: kasteel van de Duitse (ridder)OrdeDit was het hoofdkwartier van de Grootmeester van de Duitse Orde van ridders die in een korte tijd een groot deel van Europa hadden onderworpen. Heidense stammen werden genadeloos uitgeroeid en hun gezag as op een gegeven moment in een gebied dat liep in heel Pommeren (Polen) en langs de Baltische kust en hun heerschappij zou duren  van 1233 tot begin jaren 1400.

In Malbork staat dan ook het grootste Middeleeuwse kasteel van Europa en het is burcht van de Grootmeester van de Ordeook nog eens het grootste bakstenen gebouw ter wereld. Verwoest in W.O.II maar weer opgebouwd. We hebben meer dan 2 uur om het grote complex te bekijken en dat is voor een aantal zelfs nog niet genoeg: paleis van de grootmeester – refters – ridderzaal – keukens – bijgebouwen – kerk – slaapvertrekken – kapittelzaal – collectie barnsteen etc. etc.

Maar om 6 u is het genoeg voor iedereen en kunnen we terug naar het hotel. Dat ligt overigens vlakbij Malbork dus in 20 minuten zijn we op de plaats van bestemming.

Morgen via Torún naar Warschau