Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (10)

20 augustus 2016 - Waalwijk, Nederland

18 aug. 2016: Doesburg -  Arnhem – Wageningen

Ik heb het al een tijdje druk en heb niet meer geschreven maar het blog moet wel af. We hebben genoten van Doesburg maar we moeten verder. We gaan nog een we gaan van de Gelderse IJssel weer naar de Neder-Rijnstukje stroomopwaarts over de Gelderse IJssel en dat gaat niet erg snel maar wel zonder moeilijkheden. Bij Arnhem draaien we dan weer de Neder-Rijn op. We willen aanleggen aan de kade maar het is druk met binnenschepen en de kade ligt erg hoog.  Mijn broer woont in een appartement aan de Rijnkade maar die is niet thuis. We varen dus maar verder en zien mooie woonboten langs de kant.

Op de heenweg hebben we overnacht in Wageningen en dat gaan we dit keer ook doen. Het is prachtig weer en deze keer is ook het terras van de jachthaven open we zijn weer terug in Wageningen maar nu is de bar open met terras aan het watermet mooi uitzicht op het water. We gaan dus hier even relaxen n eerst een biertje te hebben gedronken met de buurman op de steiger.

Er zijn hier heerlijke douches en Geert spreekt iemand van de haven aan om te vragen of de boot even gelicht kan worden. De boegschroef werkt niet meer en we denken aan rotzooi die er aan vast zit. (wat vaak gebeurt in de sluizen). Morgenochtend om 10 u is er gelegenheid en dat voor en schappelijk prijsje

19 aug. 2016: Wageningen – Gorinchem

fluitje van een cent om het weg te halenEr moet een boot verplaatst worden voor dat de Bayou gelicht kan worden maar om 10 uur stipt is men er klaar voor. Op de goede plek de riemen vastleggen en hijsen maar. Al snel wordt dan ook duidelijk waarom de schroef het niet meer doet. Er zit een plastic zak aan vast. Een fluitje van een cent om het er af te halen en dan kan de boot weer het water in.

We hadden het plan om zondag pas thuis te komen maar er wordt slecht weer verwacht. We besluiten dus om een flink stuk te varen en moeten eerst bedenken welke route we gaan voeren. Maar als we de almanak lezen wordt het al snel duidelijk: via Amsterdam-Rijnkanaal naar Tiel en dan de Waal is geen optie voor een boot zoals de Bayou. Te veel grote schepen daar en dan zouden we wel heel erg schommelen en water binnen krijgen.

Dus we gaan dezelfde weg terug als we heen kwamen. Dus via sluizen langs Wijk we passeren Wijk bij Duurstedebij Duurstede – Vianen naar het Merwedekanaal. In Vianen is nu wel genoeg plaats om te liggen maar we gaan verder. Gorinchem is ons einddoel. Dat vergt nog wel een stukje varen (mooie route)   en af en toe wachten op de bruggen die open moeten en zeker ook de spoorbrug.

Uiteindelijk bereiken we Gorinchem maar de hele haven ligt vol. Geen nood: geert heeft nog een ex-schoonvader met een privé-steiger, weliswaar aan de huizenkant maar we hoeven toch niet perse van de boot af. We hebben eten – drank – wc – tv

20 aug. 2016: Gorinchem – Waalwijk

Sluis bij Andel: hier melden maar niet via deze trap!!!Met de eerste opening van de sluis gaan we op weg, een stukje Merwede en dan bij Alen de laatste sluis. We moeten er een tijdje wachten maar uiteindelijk zijn we aan de beurt. We liggen aan een hoge steiger waar je je zou moeten melden maar de trap is afgesloten.

Verder gaat het daarna in een kalm tempo naar de Bergse Maas en in de middag krijgen we de haven in zicht. Het is flink aan het waaien en invaren in de ligplek heeft even handigheid nodig

Het zit er weer op. 2 weken heerlijk varen door Nederland. Ik heb genoten en heb verrassend mooie Hanzesteden gezien waar ik nog niet eerder geweest was. Andere steden waren weer wel bekend maar langs het water beleef je alles anders.

In september nog 2 reizen in Andalusië en dan zit het seizoen er weer op voor mij. 3 oktober begint mijn winterseizoen weer van lesgeven.