Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (4)

12 augustus 2016 - Zwolle, Nederland

12 aug.: Hattem – Zwolle

Het is vandaag gelukkig droog als we wakker worden. Ontbijten op de boot dus en wandelen door het stadje. De jachthaven ligt pal tegen het stadje aan. Ook Hattem was een Hanzestad aan de IJssel. Het is een mooi geconserveerd middeleeuws stadje. We lopen het centrum binnen via de stadspoort (de Dijkpoort) – bewonderen de vele mooie pandjes en de oude Andreaskerk in het centrum. Het is een stad sinds 1299 maar het wordt al vernoemd in de 9e eeuw. De stad lag gunstig zowel voor de handel als uit militair oogpunt. Vandaar het lidmaatschap van de Hanze. Aan de stadspoort zitten nog resten van de stadsmuur.

We doen boodschappen bij de supermarkt en dan vertrekken we richting Zwolle. Na een paar kilometer gaan we dus van de IJssel af en draaien we naar rechts naar het Zwolle-Twentekanaal (anderen noemen het Zwolle-IJsselkanaal)

Er volgen een paar bruggen die open moeten als we Zwolle in willen varen en we zijn min of meer precies op tijd. De kermis begint vandaag en de haven is na 1 uur afgesloten om boten door te laten want vanaf de brug in de haven gaan mensen bommetje springen. Dit is ook een programma op t.v. en de man die dat daar presenteert is aanwezig voor het nodige commentaar. We kunnen op een mooi plekje aanleggen en gaan eerst de stad in. Hier liggen mijn roots. Mijn vader is hier geboren en heeft hier zijn jeugd doorgebracht totdat opa met de familie moest verhuizen omdat de spoorwegen de werkplaats voor dieseltreinen verplaatste naar Tilburg. We wandelen door de stad – de kermis is net geopend – ik bezoek natuurlijk de Grote kerk en daarna gaan Geert en ik naar het museum De Fundatie. We zijn zeer verrast door de tijdelijke expositie. Rob Scholte heeft stad en land afgelopen en rommelmarkten en kringloopwinkels bezocht om schilderijen te kopen / verzamelen van de vroegere huisvlijt van de Nederlanders: borduursels van beroemde schilderijen. Hij is op het lumineuze idee gekomen om die werkjes aan de achterkant te laten zien. Zo krijg je een mooi beeld van hoe de mensen vroeger hun knoopjes legden en hun draadjes afwerkten. Prachtig om alles zo bij elkaar te zien.

Daarna gaan we naar de kade terug om te genieten van alle durvers die op het kussen  gaan liggen wachten tot er vanaf de brug iemand opspringt en hen een aantal meters de lucht in laten schieten. Lachen!!!

We genieten van het heerlijke weer en kijken natuurlijk weer ‘avonds wat wedstrijden op t.v. van de Olympische spelen. Morgenvroeg moeten we vroeg wegvaren of wachten tot de bruggen na de spits pas weer opeen gaan. We willen een flink eindje varen dus we kiezen voor de eerste optie. Morgen via Zwartsluis naar Hoogeveen