Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (3)

11 augustus 2016 - Hattem, Nederland

11 aug.: Zutphen – Deventer - Hattem

het regent maar we gaan eerst de markt op in ZutphenDirk is altijd vroeg wakker en gisteren in het centrum van Zutphen hebben we een bakkerij gezien met mooi en lekker brood. Elke dag om half 8 al open dus Dirk gaat op pad voor vers brood en Hanzebollen (een soort krentenbol). Na het heerlijke ontbijt aan boord gaan we ook nog even de stad in want het is marktdag. Ondanks de regen lopen we langs de kramen en kopen o.a. heerlijke boerenkaas – fruit en voor de mannen een biefstuk van de biologische slager voor vanavond.

Me behulp van de mensen in de boten naast ons manoeuvreren we rond 11 u  de boot onze ligplaats uit en gaan we weer op weg en varen we de IJssel op. Na een paar kilometer zien we rechts de ingang naar het Twentekanaal. Daar zullen we volgende week uit komen varen als we het rondje volbracht hebben.

Rond het middaguur leggen we aan in Deventer. Ook een hanzestad van vroeger en dat is te zien aan de mooie panden en de voormalige pakhuizen. De IJsselkade de vroegere pakhuizen van de Hanzestadligt tegen het centrum aan en we maken een wandeling – eten een ijsje (de mannen dan) – ik bezoek de Grote Kerk – we nemen een kijkje in een gebouw waar een expositie is over archeologische vondsten in en rond Deventer. Het is echter koud met een forse wind dus we besluiten na niet al te lange tijd weer te vertrekken. We zijn te laat voor een bezoek aan de beroemde boekenmarkt in de stad die elke 1e zondag in Deventer wordt gehouden. Deventer is echt een bezoekje waard. Het historisch centrum is nog goed behouden.

We willen vandaag Zwolle bereiken maar als ik de havenmeester bel krijgen we te horen dat 2 bruggen in de stad tijdens de spits, (vanaf 4 uur) een paar uur niet open zullen gaan voor de boten. Wachten is voor ons geen optie dus we besluiten de nacht door te brengen in de haven van Hattem.

Het regent als we daar aankomen maar al gauw komt de havenmeester naar de meldsteiger om te  vertellen waar we kunnen aanmeren. We krijgen een ruime plek tussen de vele grotere boten. Maar ook de boot waar wij mee zijn (door Geert zelf opgebouwd) trekt veel bekijks.

Haven van Hattem: het regent dus we blijven binnen en kijken Olympische SpelenHet blijft de hele middag en avond regenen dus we douchen in de voorzieningen van de haven – eten aan boord en ’s avonds kunnen we genieten van alle sportwedstrijden van de Olympische Spelen via het scherm van mijn grote laptop en met behulp van de zelfgemaakte antennen van Dirk (gezien op youtube en gemaakt van o.a. ijzeren bierblikjes)

We zijn helemaal zelfvoorzienend

Morgen bezoek aan Hattem en dan naar Zwolle