Varen door Nederland (3): 14 – 15 – 16 aug. 2015

16 augustus 2015 - Waalwijk, Nederland

14 aug.:

we gaan de stad uit en de Vecht opHet heeft hard geregend vannacht maar als we opstaan is het weer droog. Ontbijten dus, een smoothie met yoghurt en fruit en wat boterhammen en om 9 uur kunnen we de sluis uit in het centrum van Utrecht om de Vecht op te varen.  In het begin  zien we nog veel woonboten, waarvan velen echt prachtig om in te wonen en ook een hele rij waar tot voor een tijdje de prostitutie werd bedreven. Volgens mij zijn die nu dicht.

Daarna komen in het prachtige deel van de Vecht. Mooie buitenhuizen van de vroegere rijke handelaren, vooral uit Amsterdam. Zij hadden hun zomerverblijf hier buitenhuizen van de vroegere rijkenlangs de Vecht. Ook veel nieuwbouw, inclusief een aanlegsteiger voor je boot en wat oude stadjes.

In Breukelen komen we langs Nijenrode, vroeger een kasteel en nu de business universiteit, waar vele (latere) beroemdheden hebben gestudeerd. We leggen even ergens aan om te pauzeren, koffie te drinken en een broodje te eten en vlak bij de Loosdrechtse vroeger een kasteel nu opleidingsinstituut.plassen keren we om. We willen een beetje op tijd terug zijn in Utrecht om te relaxen en ik wil ook nog even het centrum in om o.a. de Dom van Utrecht te bezoeken voor die om 5 u sluit.

We barbecueën op de boot en ‘avonds heerlijk niksen met een biertje en een wijntje. De tijd vliegt als je het leuk hebt.

15 aug.:

Het is alweer zaterdag en we moeten weer zuidwaarts. We willen zondagavond weer over de Oude Gracht met de vele bruggetjesthuis zijn dus na het ontbijt gaan we weer heel rustig door de grachten de stad uit. We hebben nu ook geen last (nog niet) van de rondvaartboten, waterfietsen en kano’s. dan komen weer de sluizen en moeten we het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. Er is nogal wat deining als er een binnenschip net langs komt varen .

Daarna varen we weer over het Merwedekanaal en in Jutphaas leggen we allereerst aan want er is een braderie langs het water. Zo kunnen we even wat kraampjes kijken (een uitrektuinslang kopen) en heerlijke koffie met appeltaart nuttigen

vanavond leggen we aan bij een privé-steiger (met toestemming) in GorinchemWe moeten de tijd ook in de gaten houden want we willen overnachten in Gorinchem en de laatste sluis voor de stad gaat op slot na een bepaalde tijd. Dat redden we maar de ligplaatsen in Gorinchem zijn allemaal vol. Niet getreurd echter want we kennen iemand met een privé-steiger aldaar en we kunnen aanleggen en zelfs douchen in het huis wat bij de steiger hoort. We liggen midden in de stad dus gaan we heerlijk uit eten bij de Griek. In dat pand hebben we vaker gegeten toen we zelf nog een boot(je)  hadden, maar er is nu een nieuwe eigenaar in. Het eten is nog steeds heerlijk trouwens en we hoeven niet ver te lopen om ons bed op te zoeken.

16 aug.

We zijn via de Bergse Maas en langs Heusden en Woudrichem richting Gorinchem gevaren afgelopen maandag dus besluiten we vandaag om door de Biesbosch terug naar Waalwijk te gaan. Dat betekent dat we eerst de sluis moeten nemen om Gorinchem uit te varen en daar zijn 2 sluizen. In de stad voor de pleziervaart en als je een stukje omvaart heb je de grote sluis. Het is druk op weg naar de kleine sluis dus wij gaan buitenom. Daar kunnen veel meer schepen tegelijk geschut worden. op weg naar de sluis om de Biesbosch in te varenDan moeten we wel een flink stuk over de Merwede varen om voorbij Werkendam de sluis te nemen naar de Biesbosch. Die sluis is piepklein maar het is niet druk. Het water is zelfs zo rustig dat we na de sluis gewoon eitjes kunnen bakken terwijl we varen voor de lunch. De Biesbosch is en blijft prachtig en we zien vele plekjes terug van jaren geleden toen we zelf nog een oud en heerlijk jachtje hadden. Genieten dus!!

Het laatste stuk, vanaf Drimmelen is dan weer de Bergse Maas en bij aankomst in de haven van Waalwijk hebben we het rondje vol gemaakt.

We hebben genoten van een weekje op het water! Bedankt Geert, ook voor de gezelligheid

Nu ben ik dus weer op reis in Andalusië en er gaan dus een paar blogjes volgen over wat algemene dingen van steden in het zuiden. Over het programma heb ik al genoeg dagberichten geschreven