Varen door Nederland (2): 12- 13 aug. 2015

12 augustus 2015 - Utrecht, Nederland

12 augustus

Ik maak dit blog maar even verder af want anders weet ik later niet meer waar ik allemaal geweest ben tijdens ons weekje varen.

beroemde koekjes uit Gouda, maar de winkel/fabriek is helaas dichtWe hebben ooit op de t.v een documentaire gezien over de fabriek in Gouda die de Punselie koekjes maakte. Een soort stroopwafels zonder stroop maar die iedereen kent van de koekjes bij de koffie. Dus na het ontbijt beginnen we aan een wandeling langs de voornaamste bezienswaardigheden in de stad. Maar helaas, als we bij de winkel aankomen blijkt die dicht en ook bij de ingang van de fabriek is geen levend wezen te bekennen. Waarschijnlijk gesloten vanwege de vakantie. Dan maar naar het hoofdplein met het mooie oude gemeentehuis en de waag waar vroeger de kaasmarkt was. Ook een markt met vele kramen met brocante die het hele plein vullen. Wij voelen niet Gouda verlaten zonder kaasechter meer voor een lekkere koffie met een (natuurlijk) stroopwafeltje en een bezoek aan een kaaswinkel. Daar proeven we vele ministukjes kaas (zelfs in de kleuren blauw – rood groen etc) maar uiteindelijk gaan we de deur uit met een heerlijk stuk boerenkaas. Voor thuis, maar dat blijkt later niet te lukken. Onderweg smaakt kaas ook heel goed!!

overnachten bij de jachthaven aan de Hollandse IJssel (niet ver van IJsselstein)Rond de middag varen we weer de stad uit via de sluis en we gaan weer terug over de Hollandse IJssel richting Vianen. We leggen nog even aan in Oudewater maar er is weinig tot niets te beleven op dat moment dus besluiten we door te varen tot aan de jachthaven vlakbij IJsselstein waar we gisteren natuurlijk al langs waren gevaren en waar een mooie aanlegsteiger is voor een bezoek aan restaurant en groot terras.

We besluiten hier te blijven voor de nacht en mogen zelfs aan de aanlegsteiger blijven liggen met de boot. We hoeven niet te manoeuvreren voor een plekje in de jachthaven en zo hebben we nog lekker zicht op alles wat langs komt varen.

Geen zin om te koken, een restaurant voor de deur dus we genieten van een toetje!! jammieheerlijk menu van de dag met een overheerlijk toetje toe. Een relaxte avond!

13 augustus

Na het ontbijt op de boot (eitjes met spek – een smoothie met yoghurt en fruit) en een paar bekers koffie kunnen we weer dag 4: we verlaten de Hollandse IJssel weervertrekken. We zijn vlakbij IJsselstein en de brugwachter begint pas om 9 uur te werken. We moeten dus een paar minuten wachten bij de 1e brug en dan gaat het weer gesmeerd richting Vianen.

Ons doel vandaag is Utrecht en dat betekent dat we de sluizen bij de Lek moeten passeren en de Lek moeten oversteken. Maar daarna zitten we weer in rustig vaarwater en al snel zien we al weer woonboten langs de kant en naderen we Utrecht. Met een heel rustig tempo komen we bij de grachten van onze domstad en begin Oude gracht Utrechthet is prachtig varen door de gracht met overal langs de kant terrasjes beneden aan de wal, de bruggetjes en de mensen die verrast zijn zo’n salonboot te zien varen met nota bene voorop een kooi met een dwergpapegaai. Sommige onderdoorgangen bij bruggetjes zijn een beetje krap maar het past allemaal net. Het is ook redelijk druk met rondvaartboten – mensen met kano’s (vooral studenten die ontgroend worden) en mensen op waterfietsen.

Oude Gracht en de Dom van UtrechtWe vinden een prachtige ligplaats aan het einde van de Oude Gracht. Albert Heijn is om de hoek en als we een stukje gaan wandelen vinden we aan de gracht een leuk restaurantje met een (voor ons) een aantrekkelijk keuzemenu. Hier gaan we vanavond dus eten en het is nog heerlijk ook.

Later op de avond lekker “loungen” op het dek en kletsen met wat buren maar er is en we hebben weer een ligplaats gevonden in het centrum. Nu in Utrechtslecht weer op komst. We horen al van vreselijke onweersbuien in het zuiden en ook wij in Utrecht ontkomen niet aan de regen. Het plenst eruit ’s nachts maar wij liggen droog, hoewel Geert aan de voorknt slaapt bij het zeil en daar regent het een beetje binnen. Even goed afsluiten dus en wat handdoeken neerleggen.

Morgen is er weer een dag. We willen een stuk de Vecht op varen