Varen door Nederland (1): 10 - 11 aug. 2015

10 augustus 2015 - Gouda, Nederland

Varen door Nederland! (Alweer een paar weken geleden maar toch nog even dit verslag)

Beginjaren 2000 hebben we een klein oud jachtje gekocht met een kapotte motor. Aangezien Dirk automonteur is en 2 rechterhanden heeft, hebben we dat jachtje toen helemaal opgeknapt – geschilderd – nieuwe gordijnen en kussens en een gereviseerde motor erin en zo hebben we een aantal jaren veel plezier gehad in de Biesbosch (en niet alleen wij maar vooral ook de kleinkinderen) helaas roestte het staal door en hebben we de boot weg meten doen. Varen is echter nog steeds een groot plezier voor ons.

Bergse Maas, we vertrekkenDus toen vriend Geert vroeg of we zin hadden om in augustus een week mee te gaan varen in Nederland hebben we geen nee gezegd. Hij heeft een oude salonboot helemaal opgeknapt (ook hij heeft 2 rechterhanden) en Dirk kon bijstaan met zijn technische kennis. De boot is prachtig geworden en niet al te hoog zodat we ook door kleinere wateren kunnen varen

We zijn vertrokken op een mooie maandagochtend in augustus vanuit de haven merwedekanaal, er moeten nogal wat bruggen omhoog voor onsvan Waalwijk waar de boot (Bayou) een ligplaats heeft. Over de Bergse Maas via Heusden – Aalst (sluis) – Woudrichem. Daar moet je de Merwede oversteken naar Gorinchem. Een mooie plaats met veel ligplaatsen in het centrum maar daar komen we nog terug. Wij gaan vandaag nog verder.

onze eerste ligplaats: VianenOver het Merwedekanaal bereiken we eind van de middag Vianen en daar vinden we een ligplaats vlakbij het centrum. Albert Heijn is om de hoek, altijd handig voor de boodschappen en op het einde van de steiger kunnen we de watertanks vullen met vers water.

Mooie plek om te overnachten en we koken op de boot. Wijntje en biertje erbij, prachtig weer dus wat wil je nog meer. Het is net vakantie (en dat is het ook natuurlijk!)

De volgende ochtend vervolgen we de reis naar het westen. Bij Nieuwegein varen we varen de Hollandse IJssel opwe de Hollandse IJssel op en via een prachtige route met hier en daar en brug die voor ons open moet en via een aantal mooie stadjes in het Groene hart van Nederland bereiken we aan het einde van de middag de sluis bij Gouda. Stadjes die we tegenkomen o.a. IJsselstein – Montfoort – Oudewater – Haastrecht. Mooi om dit gebied en deze mooie stadjes eens vanaf het ater te kunnen bekijken. En de mensen vanaf de kant bekijken ons natuurlijk ook want we varen met een salonboot en die zie je niet al te vaak en bovendien staat de kooi met de dwergpapegaai voor op d boot en die vogel trekt ook veel bekijks.

we slapen vannacht in het centrum van GoudaWe zijn de laatste boot die nog geschut wordt en we vinden nog net een mooi plekje midden in de stad om aan te leggen voor de nacht.

Later op de avond lopen we dus nog even voor een kopje koffie het centrum in en bewonderen we het mooie plein met de Waag en het oude gemeentehuis. Alweer een mooie dag met prachtig weer en een mooie route. We genieten met volle teugen!!!!

En terwijl ik dit schrijf ben ik al weer op reis (3 keer dezelfde rei achter elkaar) maar dit moet nog even tussendoor voor het archief. Rest van het vare volgt nog!