Vakantie in El Puerto de Santa María 4 – 13 febr. 2016 (9)

13 februari 2016 - El Puerto de Santa María, Spanje

Dag 9 en 10: 12 febr. Cádiz - 13 febr. naar huis

We hebben nog een volle dag ter beschikking dus we besluiten nog maar een keertje de boot te nemen naar Cádiz. Vandaag blijven de fietsen thuis en gaan we te voet het centrum in. De overtocht is behoorlijk pittig. Het waait flink en de boot gaat aardig op en neer. Gelukkig ben ik nog nooit zeeziek geweest dus ook deze keer komen we fris en vrolijk aan de overkant.

Carnavalsversieringen in CádizHet plein voor het gemeentehuis is nog helemaal versierd vanwege de carnaval. Dat feest duurt hier namelijk iets langer dan bij ons. Het is vrijdag, 2e carnavalsweekend dus we zien ook veel mensen verkleed rondlopen. Even door de winkelstraat en over de markt – iets lekkers halen bij de bakker en daarna een terrasje voor een kopje koffie midden in een volkswijk achter de markt en dan nog even een boulevardje pikken. In plaats van helemaal rondom te lopen langs het water gaan we binnendoor dwars door de volkswijk “de la Viña” een traditionele wijk die vooral druk wordt bezocht tijdens het carnaval. De straten zijn versierd en vele terrassen nodigen uit om te eten en te drinken (vanavond) en overal podia voor optredens. In Cádiz treden vooral veel groepen op die satirische teksten etc. zingen in hun eigen dialect (en zo moeilijk te verstaan)

Terug naar het plein voor de kathedraal om een hapje te eten en dan via de wijk en men is nog steeds verkleedPópulo (alweer een prachtige volkswijk met veel smalle straatjes en een aantal cafés) terug naar de haven

De mensen zijn al verzameld voor de vrijdagmiddagborrel voor het café en er staat een heuse Don Quijote met paard een biertje te drinken. Om de hoek een beeld als eerbetoon aan een beroemde flamenco zangeres (ben even haar naam kwijt) en op een andere hoek een beeld van 2 dames die sigaren zitten te rollen. Vroeger stond namelijk de tabaksfabriek hier in de buurt.

en aan de sigarendraaistersWe zijn weer redelijk op tijd in El Puerto want de tassen moeten worden gepakt. Nou is dat niet zo moeilijk maar het is wel handig dat alles klaar staat en je niet op het laatste moment nog van alles te doen hebt.

Vanavond gaan we namelijk heerlijk eten in een Argentijns restaurant op loopafstand. Ed gaat natuurlijk mee want die hebben we uitgenodigd om een heel klein beetje terug te doen voor wat hij allemaal voor ons heeft gedaan dezer dagen

Het eten is heerlijk maar er zijn geen andere gasten binnen. Anna en haar dochter met de ferry terug naar El Puerto de Santa Mariakomen nog even afscheid nemen en thuis drinken we nog even een (voor) laatste borrel voor we gaan slapen.

13 febr. zaterdag is het namelijk vroeg dag voor ons. We moeten rond 8 uur in de ochtend de auto terugbrengen op de luchthaven van Sevilla en inchecken voor de terugvlucht. DE instapkaarten hebben we al maar de bagage moet worden ingecheckt. We hebben namelijk een ham in de tas zitten bij de overige spullen.

Dus om half 7 in de ochtend is het vertrek. Ed staat mee op om ons gedag te zeggen en dan in het pikkedonker gaan we op weg naar Sevilla. Het is natuurlijk heel stil op de weg, het is wekend en vroeg. Vlak voor de luchthaven even de auto voltanken – parkeren en de sleutel afgeven. Alles ok en meteen afgehandeld. Het is druk met inchecken want net als op de heenweg is het heel druk met studenten die hier in Sevilla een aantal dagen hebben getraind voor hun roeiclub. Het water in de Guadalquivir is in februari niet zo koud als in de rivieren in Nederland.

Een rustige vlucht en in de kou naar huis met de auto en rond 3 uur ’s middags zitten we weer thuis aan een lekker kopje koffie. Het zit er weer op!!!

Ed: onwijs bedankt voor het openstellen van je huis. We hebben genoten en we hebben het heel erg goed naar onze zin gehad. Er zijn niet genoeg woorden voor om je te bedanken voor deze heerlijke vakantie. We zien elkaar binnenkort weer in Cádiz als ik daar een bezoek breng met mijn groep!!! En komende zomer wellicht als jij even in Nederland bent en ik niet op reis!!

Dit blog is een beetje verlaat door alle beslommeringen na de vakantie met lesgeven en reizen voorbereiden. 5 april vertrek ik weer voor mijn eerste reis in het nieuwe seizoen. Ik ga proberen iedereen weer een beetje op de hoogte te houden van mijn reizen door Europa. Voorlopig staat er niet alleen Spanje op het programma maar ook Noorwegen en Polen met de Baltische Staten. Genoeg voor mij ook weer om naar uit te kijken

1. Ed van Daal:
    21 maart 2016
    Tonny en Dirk: nogmaals....géén dankwoorden meer svp want ik heb zélf ook van jullie aanwezigheid genoten! Heb 't de laatste tijd heel druk gehad met allerlei activiteiten maar dat mail ik je een dezer dagen. Groeten en al vast veel voor(werk)pret met je reizen!