Vakantie in El Puerto de Santa María (prov. Cádiz) 4 – 13 febr. 2016 (8)

11 februari 2016 - El Puerto de Santa María, Spanje

Dag 8: 11 febr. Chipiona – Sanlúcar de Barrameda

We gaan nog een keertje met de auto naar het stukje ten noorden van El Puerto de Santa María. Hier zijn we al geweest maar door de drukte in de stad hebben we een stukje overgeslagen. We rijden eerst (om Rota heen) terug naar Chipiona. grafmonument van Rocío Jurado, beroemde zangeres uit ChipionaVorige week (het was toen weekend) zagen we een aantal bussen uit de provincie Malaga met Spanjaarden die allemaal een bezoekje brachten aan het (graf)monument van Rocío Jurado. Een zangeres uit deze stad die door het publiek op handen werd gedragen. De laatste jaren van haar leven was ze getrouwd met een stierenvechter, Ortega Cano, met wie ze 2 kinderen adopteerde. Van heinde en verre komen mensen nu haar graf bezoeken en ook wij zijn deze keer van de partij. Het is nu echter heel rustig op de begraafplaats.

In Spanje worden de meeste mensen begraven in een nis in de muur (de grond is begraafplaats Chipionate hard) maar rijke en beroemde mensen krijgen een heus graf evt. met monument en zo ook dus Rocio Jurado. Dus een foto mag niet ontbreken!! We lopen even over de begraafplaats en bekijken een aantal “straatjes” met nissen. Veel mensen hier met de naam Jurado trouwens, zal wel een grote familie uit de streek zijn.

en bij vloed stromen de "corales"vol water (en vis)Dan rijden we naar het centrum en parkeren de auto vlakbij het strand. Hier wordt al eeuwen gevist in de zogenaamde “corrales”: aan het strand zijn stukken land omgeven door dijkjes. Met vloed lopen die onder water en nemen zo een hoeveelheid vis mee. Bij eb vloeit het water weer weg en de vis blijft er grotendeels in achter: vissen maar. Grote groepen zeemeeuwen weten dat echter ook en blijkbaar weten zij ook hoe laat er mensen brood komen voeren. we bezoeken even de overdekte markt en daarna bekijken we even vanaf een bankje een aantal Hiltermannetjes die ook hier de toestand in de wereld bespreken

We drinken hier weer een lekker bakje koffie met een klein broodje (het is smullen maar, we hebben honger!!Nederlandse lunchtijd) en daarna vervolgen we onze weg naar Sanlúcar de Barrameda. Ook hier waren we vorige week maar toen konden we nergens de auto kwijt in centrum en zijn toen een stukje doorgereden naar de uitmonding van de rivier Guadalquivir.

Nu is het ook hier niet druk en kunnen we wandelen door het centrum. De markt is aan het sluiten en wij strijken neer op het terras van een drukke bar op het centrale plein (Plaza del Cabildo): binnen in de vitrine kijken welke tapas je wilt, drinken erbij bestellen en dan heerlijk zitten in het zonnetje. Het is nu tapastijd voor de Spanjaarden en we genieten samen met hen. Dan nog even wandelen door de smalle straatjes en wat foto’s maken.

in 1519 vertrok Magellaan hiervandaan voor een reis om de wereldUit Sanlucar komt de beroemde sherry die geen sherry heet maar Manzanilla, een beetje ziltig van smaak maar ik hou niet van sherry, (manzanilla betekent trouwens ook kamillethee!!) en vanuit deze havenplaats is in 1519 een expeditie van start gegaan voor een eerste reis om de wereld o.l.v. Magellaan. 3 jaar later kwam men terug, zonder Magellaan, en wel met de leiding van Elcano. De handel bloeide op hierdoor in de 16e eeuw. Een aantal tegeltableaus herinneren aan deze expeditie.

Daarna terug naar El Puerto om “thuis” (zo voelt het ook)  heerlijk te relaxen. er was heerlijke tonijn in de aanbieding in de supermarkt om de hoek dus dat wordt smullen voor de mannen!! Ik houd het op een heerlijk stukje zalm!

Morgen de laatste dag om nog iets te bezoeken want overmorgen vertrekken we in alle vroegte richting de luchthaven van Sevilla. Dat wordt het laatste blog van deze reis!!