Vakantie in El Puerto de Santa María (prov. Cádiz) 4 – 13 febr. 2016 (7)

10 februari 2016 - El Puerto de Santa María, Spanje

Dag 7: 10 febr. Cádiz – Vejer de la frontera – Caños de Meca – Bolonia – Tarifa

We gaan er weer een dagje met de auto op uit en vandaag gaat Ed ook gezellig mee. We gaan helemaal tot aan het zuidelijkste puntje van Spanje maar het weer werkt niet echt mee voor een geweldig uitzicht later op de dag richting Afrika. Het is behoorlijk bewolkt.

500 miljoen voor een brug! niet slecht!We rijden maar weer een keertje over de nieuwe brug bij Cádiz want zelfs Ed heeft er nog niet overheen gereden en ook hij wil even filmen tijdens de rit. Een prachtige brug met weinig verkeer  en de kosten waren zo’n 500 miljoen!! Koopje!

Vanuit Cádiz richting San Fernando en Chiclana (we waren daar een aantal dagen geleden aan het strand bij het eilandje met het kasteel erop) komen we in een rap tempo dichterbij Vejer de la Frontera. Het stadje ligt prachtig boven op een heuvel dus we moeten klimmen (met de auto, en nog maar een vergezichtlekker makkelijk) richting het centrum. We rijden iets verder het stadje in als wat ik normaal doe met de bus. Die mag/kan niet verder en moet parkeren bij de VVV maar wij rijden een stukje door naar een parkeergarage. Die ligt tegen de heuvel aan, 4 etages, onder een gebouw waar vroeger een oude bioscoop was. We komen vlakbij het centrum de straat op gelopen en kunnen gaan genieten van de wandeling  door een van de mooiste “pueblos blancos” van Spanje. Het stadje doet nog helemaal Moors aan met de nauwe en kronkelige straatjes en de witgekalkte huizen met patio’s en dakterrassen.

de oude stadsmuurVan de 15e eeuwse stadsmuren zijn nog 4 poorten over. Het dorp moest vroeger worden beschermd tegen aanvallen van de Nasriden (de heersers die woonden en regeerden in het Alhambra van Granada). Een aantal kerken staan natuurlijk op fundamenten  van de vroegere moskeeën. Op een kerk zien we het beeld van de schutspatrones van het stadje: de Maagd van de Olijf!  We wandelen door de vele straatjes en zien hier en daar wat winkeltjes maar ook mooie uitzichten over de omgeving als we langs de muren lopen.

Op een uitkijkpunt staat een standbeeld van een dame in de typische donkere zo liepen in vroeger tijden de vrouwen in Vejerkleding van vroeger. (lijkt zelfs een beetje op de burka). Het is er heerlijk rustig en al dwalend komen we langs een cafeetje (koffie!!), een school waar buitenlanders Spaans kunnen leren, een voormalig klooster, nu in gebruik als cultureel centrum etc. Het kasteel (wat er nog van over is) is soms te bezichtigen via een patio maar er hangt een briefje op de deur: vandaag geen bezoek! Dit kun je natuurlijk zo lang laten hangen als je wilt want de meeste mensen komen meestal maar voor 1 dag.

het centrale plein in VejerHet centrum van het stadje is het leuke pleintje: Plaza de España / plaza de los pescaitos (vanwege de visjes op de fontein. Hier is ook het stadhuis.

Hierna gaan we verder naar het zuiden en we gaan dat via de kustroute doen.

Eerste stadje / urbanisatie is Caños de Meca. We rijden hier iets te ver door maar daar krijgen we wel een mooi uitzicht punt voor terug. We moeten dan even vis een soort bospad terug naar de weg en daarna rijden we verder en krijgen we zicht op tussenstop vlakbij Cabo Trafalgarde vuurtoren bij Cabo de Trafalgar. Bij deze kaap was in 1805 de beroemde zeeslag tussen Frankrijk, Spanje en Engeland. De Spaanse vloot werd grotendeels vernietigd en Nelson sneuvelde hier. Via de zee werd zijn lijk naar Gibraltar gebracht en vervolgens in een vat cognac (om goed geconserveerd te blijven) verscheept naar Engeland!!

We rijden door een prachtig natuurpark van 5000 ha tot aan Barbate (beroemd om schaal- en schelpdieren en heerlijke visschotels) en dan verder naar  Zahara de los Atunes. Al eeuwenlang wordt hier geleefd van de tonijnvisserij en nu ook van het toerisme.

Hier moeten we weer landinwaarts want de weg langs de kust houd even op.

slechts een paar vissers op strand en wijEen stuk verder nemen we weer de zijweg die helemaal naar de kust loopt. Het is er prachtig rijden tussen de bergen. Helemaal op het eind verschijnt een van de mooiste stranden van Spanje: Bolonia. Hier gaan we lunchen en wat rondlopen en hier is ook Baelo Claudia = de ruïnes van een Romeinse stad uit de 2e eeuw voor Chr. Hier was het centrum voor het zouten van vis en in de 1e eeuw na Chr. Kreeg het centrum de stadsrechten van keizer Claudius. Er zijn fundamenten over die je vanachter een hek kunt bewonderen en liefhebbers kunnen ook met een kaartje het terrein op. Resten zijn te zien van o.a. de basiliek (zuilen) – het forum met resten van 3 tempels – een klein theater en de zouterij bij het strand.

In dit gebied wordt vooral gevist op tonijn (die zwemmen via de Straat van Gibraltar Romeinse ruïnes van Baeleo Claudio, bij een van de mooiste stranden van Spanje: Bolonianaar de Middellandse Zee om kuit te schieten. Hier in Baelo Claudia werd ook de beroemde “garum “ gemaakt, vroeger geliefd bij de Romeinen en al bij de Feniciërs: een saus gemaakt van de kop, de ingewanden, het bloed en andere resten van de gezouten vis en gebruikt als smaakmaker maar ook wel als hoofdschotel met olie of azijn. Er zouden ook geneeskrachtige eigenschappen aan toegeschreven zijn.

Wij lunchen (vis natuurlijk) deze keer in een restaurantje naast de ruïnes en lopen daarna nog een stukje strand op. Ik meen in de verte de contouren te zien van Marokko maar dat wordt tegengesproken, hoewel mijn kompas wijst naar het zuiden waar het andere continent zou moeten liggen. Als ik er ben op meer heldere dagen is het beter te zien.

Ons laatste doel voor vandaag is het meest zuidelijke puntje van het Iberisch schiereiland: Tarifa. Van hieruit is het maar ongeveer 13 km naar de overkant. Helaas wordt het weer er niet beter op en is het koud met wind (gunstig voor de surfers die hier in grote getale elk jaar weer komen) dus we besluiten terug te rijden naar El Puerto.

Bij aankomst kunnen we nog even met de auto boodschappen doen (een heerlijke “paleta” = voorpoot van een varken / ham om mee naar huis te nemen en als hapje vooraf (merienda!!) eten we mosselen (natuurlijk klaargemaakt door de onovertroffen Ed) en nog wat paling uit Nederland zelfs (jammie)

Alweer een heerlijke dag doorgebracht in de prov. Cádiz

Morgen gaan we met ons tweetjes weer een stukje rijden naar het noorden

1. Ed van Daal:
    1 maart 2016
    Ha Tonny,
    Ben nog terug geweest in Bolonia met helder weer. Is inderdaad nog een stuk kustlijn van Marokko wat je kunt zien; Tót aan recht vooruit, haaks op de kustlijn kijkend, dáár houdt 't op. Groeten, Ed.
  2. Tonny:
    1 maart 2016
    gelukkig Ed, had ik het toch goed gezien. In mei ben ik er weer!!! hopelijk dan ook helder genoeg. Groetjes T