Vakantie in El Puerto de Santa María (prov. Cádiz) 4 – 13 febr. 2016 (4)

7 februari 2016 - El Puerto de Santa María, Spanje

Dag 4:   7 febr. op de fiets door El Puerto en omgeving

We gaan vandaag weer eens heerlijk fietsen en deze keer dicht bij huis. Ed gaat gezellig mee en hij kent natuurlijk de weg en weet waar de mooiste plekjes zijn. We zondagse vlooienmarkt bij Puntillastrandbeginnen bij het strand La Puntilla, waar de rivier de Guadalete uitkomt in de baai. Hier is elke zondagochtend een vlooienmarkt. We gaan een kijkje nemen maar wat er vooral wordt aangeboden zijn spullen waar we zelf net allemaal van af zijn. We hebben dus niks nodig. We maken hier en daar een praatje en fietsen dan weer door langs het strand en het bos over een mooi aangelegd fietspad (waar veel mensen op lopen terwijl zij ook een wandelpad hebben).

Het is mooi weer en overal heb je mooi uitzicht op de baai. We bereiken al fietsend en uitzicht op Puerta sherrywijkde haven van Puerta Sherry (hiervandaan werd vroeger o.a. de sherry verscheept) met de vuurtoren (fotostop) en vervolgen nog even onze weg langs mooie en kleurige huizen van Puerta Sherry (hoewel ook hier onafgebouwde huizen staan) op een terras drinken we koffie in het zonnetje met uitzicht op het strand La Muralla.

Romeinse resten langs de oceankantHier zijn resten van Romeinse bebouwing, o.a. een verdedigingsmuur. Natuurlijk fietsen we daar naar toe om de resten te bekijken maar ook omdat we hiervandaan mooi uitzicht hebben op de kustlijn van Puerta Sherry (waar we net nog zaten voor de koffie.

We fietsen terug naar El Puerto waar we afscheid nemen van Ed en wij gaan het centrum in. Tijdens mijn 8 daagse reis door Andalusië lunchen we hier altijd op zondagmiddag bij het restaurant El Romerijo, bekend om de gebakken vis en lunchen bij Romerijoschaaldieren. Ik wil Dirk laten zien wat we zoal beleven tijdens de reizen dus we lunchen hier: We halen (zoals de meesten doen) een portie gebakken vis voor 2 en drinken er een lekker wijntje bij.

Op de boulevard langs de rivier is het druk. Op het einde staat een podium waar carnavalsgroepen hun (spot)liederen laten horen. Er zijn ook diverse bars met (goedkoop) eten en drinken om de inwendige mens te versterken. Het is er gezellig en we luisteren een tijdje mee. Er wordt zelfs een lied gezongen over de gezonken muziekgroepen laten hun liederen horenstoomboot die jaren terug nog zorgde voor een historische overtocht naar Cádiz.

We hebben de plattegrond van de stad bij ons en fietsen nog een keer langs de bar op de Plaza de España voor we naar huis fietsen

We wilden eigenlijk met de boot naar Cádiz om de optocht te zien maar er moesten van te voren retourkaartjes worden gekocht vanwege de verwachte drukte. We en de optocht van Cadiz kijken we maar op de tvbesluiten niet te gaan en zien de optocht later op t.v. Het blijkt heeeeeel druk te zijn in de stad, rijen dik op de trottoirs dus bijna niks te zien dus we zijn blij dat we hebben gekozen voor de optocht vanaf de bank.

Rustig avondje thuis dus. Morgen gaan Dirk en ik weer een stukje rijden