Vakantie in El Puerto de Santa María (prov. Cádiz): 4 - 13 febr. 2016 (2)

5 februari 2016 - Cádiz, Spanje

Dag 2: 5 febr. Op de fiets door Cádiz

Heerlijk geslapen na een korte nacht gisteren en genieten van een lekker ontbijtje. Rond kwart over 10 fietsen we richting de ferry-aanlegplaats aan de Guadalete wachten op de ferry van 10.45 u naar Cádizrivier. De boot vertrekt om 10.45u en er staat een flinke wind. Na aankomst in Cádiz (bijnaam “la tacita de plata”= het zilveren kopje. De stad lag er zilverkleurig bij als de boten in het zicht van de haven kwamen) gaan we eerst via het plein van het gemeentehuis naar de overdekte markt. Altijd een mooi gezicht om de kramen te zien met de vele soorten verse vis. Vele klanten zijn op zoek naar een lekker visje / inktvisje / garnalen / hondshaai etc. voor het middageten. We drinken hier wat en eten een kleine tapa en dan gaanzwaardvis: pez espada we fietsen langs het water.

De boulevard lijkt erg op die van Havanna, Cuba, en heeft dus ook de bijnaam Klein Havanna. Op een punt staat, aan het einde van een dijk, een kasteel uit de 15e eeuw: Castillo San Sebastian. Hier kwam ooit een Venetiaans schip aan met lijders aan de pest die hier in quarantaine moesten. We kunnen er in met de fiets en genieten daar van een mooi uitzicht. Dan verder langs heerlijk fietsen met zulk mooi weerhet strand waar een Bondfilm is opgenomen: Die another day. We bewonderen de eeuwenoude boom op het plein, rijden door naar het volgende kasteel (Santa Catalina) waar een bruidspaar foto’s aan het maken zijn en dan naar Parque Genovés met o.a. een mooie drakenboom.

Het is ondertussen lunchtijd (is hier veel later, zo rond 2 uur half 3). Ik ken nog een barretje van mijn vorige reizen en we schuiven hier aan voor het nuttigen van een aantal tapas.Bar El laurel

Daarna is er nog tijd voor een tochtje langs het strand, gelegen langs het smalste deel van de stad en we steken dan door naar de havenkant. Hier hebben we een mooi zicht op de nieuwe brug over de baai: El Levante (oostenwind voor de inwoners hier die niet veel goeds brengt overigens). De brug heb ik een paar jaar daarna nog even langs de andere kant van de boulevard fietsenlang bij elk bezoek een stukje zien groeien. De aanleg heeft ook een tijdje stil gelegen. Kosten zouden komen op 250 miljoen! Later kwamen ze nog meer dan 200 miljoen te kort en toen dat geld op was dreigde men met het stoppen van de bouw. Gelukkig waren er vorig jaar verkiezingen en vond men ineens een potje met geld!!! Vorig jaar is de brug dus eindelijk geopend. Totale kosten lagen rond de 500 miljoen.

We zullen er over een paar dagen ook overheen rijden. Met zicht op de brug drinken we nog een kopje koffie en dan fietsen we richting de haven. We nemen de boot terug van 5 uur, even relaxen met een biertje / wijntje en heerlijk eten, klaargemaakt door onze gastheer Ed. Een rustig avondje thuis en lekker bijkletsen. Wat een relaxte vakantie!!

1. Corrie:
    9 februari 2016
    Pff...de brug zonder hindernissen. Mooi.