Top 3 Andalucía --> Alhambra Granada deel 1

29 september 2011 - Granada, Spanje

Ik loop een beetje achter met mijn blog. Ik ben weer thuis sinds vrijdag de 30e. Maar meteen er achteraan kwam ons zusjesweekend (waarover later meer) en maandag moest ik meteen aan de slag met mijn winterbaan: Spaanse les geven. Nu is mijn weekend begonnen en kan ik weer even wat anders doen.

Het Alhambra in Granada mag natuurlijk niet ontbreken in de top 3. Er komen zelfs zoveel mensen op af dat er sinds jaren een beperkt aantal personen per keer in mogen. De dag wordt verdeeld in halve uren en per half uur worden er  een beperkt aantal toegangskaarten (300 geloof ik) verkocht voor de Generalifepaleizen van het Alhambra. De tuinen (Generalife) en het Alcazaba (op de voormalige burcht gebouwd uit de 9e eeuw - torens - vestingmuren - vroeger exercitieterrein) zijn de hele dag toegankelijk op het kaartje evenals het paleis van Karel V (in Spanje Carlos I)

Als groep kun je niet zonder gids rondlopen en wij hebben meestal de meesterverteller Carlos. Hij heeft een paar jaar in Nederland (Limburg) gewoond en daar Nederlands geleerd en tegelijk ook Duits in Aken. Hij is bovendien in Tanger geboren en spreekt dus ook Frans en Arabisch en als ik me niet vergis heeft hij Gallicische ouders. Kortom: hij spreekt vele talen. Sinds dit jaar moet iedereen die met een gids loopt een zendertje om met een oortje. Dit is een uitvinding want de gids kan zo al lopend het een en ander vertellen en hoeft niet steeds te wachten op iedereen die ook foto's wil maken.

We beginnen de rondleiding altijd bij de tuinen: Het Generalife --> vertalers zijn het niet allemaal eens: groentetuin/ boomgaard - paradijs/schepper - hooggelegen moesttuinen etc. Het huis is altijdMirador de san Nicolas van een Italiaanse familie geweest die er na de herovering van Granada mocht wonen. Voorheen was het het  zogenaamde rustoord van de sultan. Het is in 1921 aan de Spaanse overheid overgedragen. De eigenaar kreeg toen van koning Alfonso XIII (die erg blij was) de adellijke titiel: Markies van Generalife.  Vanaf de galerij rondom de tuin heb je een mooi uitzicht over het Alhambra en over Granada

Sinds 1952 is er bij de tuinen ook een auditorium / amfitheater aangelegd (op resten van schuren en bijgebouwen). Hier vinden jaarlijks balletuitvoeringen plaats. Onlangs is het amfitheater weer verbouwd en zijn er prachtige hangende tuinen aangebracht.

Via een mooie laan kom je bij de toegangspoort van het eigenlijke Alhambra en de medina. Naast de toegangspoort zie je nog de resten van de Toren van het water en een deel van het aquaduct. Zonder dit water zou het Alhambra nooit hebben bestaan. Via een ingenieus systeem werd het water uit de Sierra nevada naar de stad geleid.

eenmaal binnen de muren lopen we langs de voormalige medina: de stad - de woongemeenschap voor de lage adel en de dienaren aan het hof. Hier is heel veel verwoest en een deel is opgegraven. Isabel en FernandoDe Katholieke Koningen: Isabel van Castilla en Ferdinand van Aragon hebben de stad heroverd op de Moren in 1492 en hebben het alhambra een tijdje als residentie gebruikt. Zij hebben ook een kerk laten bouwen en een klooster (Franciscanen). Het voormalige klooster is nu een (dure) Parador. Isabel en Fernando hebben hier een tijdje begraven gelegen omdat hun koninklijke kapel in de stad nog niet klaar was

Carlos V laat er ook een paleis bouwen: vierkant van buiten - rond van binnen (geen begin en geen eind) maar onder zijn regering komt het niet af. Zijn zoon Filips II maakt de bovenverdieping en pas onder generaal Franco komt er een dak op. Vroeger was hier de Moorse begraafplaats. Tijdens de napoleontische oorlogen werd hier bijna alles opgeblazen.

Toen Washington Irving hier een tijdje logeerde en alle verhalen en legendes hoorden over het alhambra, besloot hij een boek te gaan schrijven en kwam het Alhambra weer in de belangstelling: inplattegrond Alhambra 1870 werd het een nationaal Monument en begon de restauratie.

Over het Nasriden paleis gaat het volgende blog: even geduld!

Er staan nog een paar huizen langs de calle real en in een aantal zitten nu souvernierwinkels. En 1 huis is nu een klein hotelletje