Temperamentvol Andalusié

11 mei 2012 - Jerez, Spanje

Dag 6: Arcos - Jerez - Puerto de Santa María

Het is zondagochtend maar uitslapen doen we wel als we thuis zijn. we gaan namelijk eerst een kijkje nemen in Arcos de la frontera na een mooi rit door het binnenland en langs een aantal stuwmeren. Arcos is een typisch voorbeeld van een "Pueblo Blanco", een wit stadje op een heuvel. Het ligt prachtig op een plateau en het uitzicht over de vlakte is schitterend. Ik loop altijd met de liefhebbers naar het hoogste punt van het stadje. Daar is een parador (staatshotel) in een voormalig paleis - een mooie kerk die pas weer open is na jarenlange renovatie (kinderen doen er net vandaag hun 1e communie) - en er is een balkon voor een geweldig uitzicht. het is helder weer en we kunnen tot aan de zee kijken.

Ook is er in de stad een 10km loop aan de gang. we zijn op tijd terug in het centrum van de wandeling om op een terrasje de lopers aan te moedigen die vlak bij de finish zijn. Na afloop krijgt zelfs iedereen een tas met drinken - fruit - en een t-shirt gesponsord door de Lidl.

Maar wij gaan verder. We gaan lunchen in het centrum van Jerez de la Frontera en we kijken even op de rommelmarkt en dan is het tijd voor een bezoek aan de bodega van Gonzalez Byass (Tío Pepe). We krijgen een kijkje in de Koninklijke Concha waar vaten liggen met de vlaggen van alle landen waar naar geezporteerd wordt. We  rijden in een treintje door de mooie tuin en langs de diverse gebouwen van b.v de kuiperij - de distilleerruimte - de opslag van de miljoenen liters sherry etc. etc. en dan is het tijd om te proeven: we krijgen 3 soorten sherry te keuren die gaat van droog naar zoet.

Daarna zit de stemming er goed in als we langs de rotonde rijden bij Puerto de Santa Maria: daar staan een aantal stieren die geteld moeten worden. Langs de wegen in Spanje staan er bijna 100 die van Gonzalez Byass zijn (vroeger met reclame erop maar dat mag niet meer) en hier op de rotonde nog een aantal. Sommigen zien er zelfs een paar dubbel!!!

In Puerto de Sta. María is de feria aan de gang (vroeger de jaarmarkt, nu meer kermis) maar het is te ver om er naar toe te gaan voor de meesten. Toch hebben er een aantal van de groep de pas in gezet en na dik 40 min. lopen waren ze op het feestterrein. Een aantal anderen hebben het zwembad op het dak opgezocht maar slechts 1 die-hard had de moed om te zwemmen in het nog niet zo warme water.

Deze reis zit er bijna op. Morgen nog Gibraltar en dan langs de kust naar Mijas, alhoe wel een aantal mensen van de groep nog een aantal dagen strand hebben bijgeboekt in Torremolinos maar dat is het volgende verhaal.

Tot zover dit relaas

Groetjes Tonny