temperamentvol Andalusië

8 mei 2012 - Granada, Spanje

8 daagse reis door Andalusië. Dag 1 en 2: Granada

Maandagavond 30 april moest ik afscheid nemen van mijn eerste groep van dit seizoen. Ik mocht namelijk meteen door naar Malaga (taxi - trein - taxi) om te overnachten in Torremolinos waar de mensen ook logeren als ze deze reis verlengen met een paar dagen strand. (om bij te komen van alle indrukken).

Rond 10 u op 1 mei 's morgens landde de groep op het vliegveld van Malaga. aangezien ik beroofd was van mijn werktas had ik mijn pasje niet meer om door de controle te komen om de mensen al in de hal op te vangen. Ik moest dus buiten wachten. Gelukkig leverde dit geen problemen op: uniform en De Jong clipbord hebben hun best gedaan.

Met 33 mensen (ja, het is meivakantioe in Nederland) op weg naar Granada. Een vroege lunch onderweg want de mensen waren midden in de nacht aan hun reis begonnen. Bij aankomst in Granada wachtte ons een verrassing: sinds dit jaar zitten we in een prachtig meliá hotel midden in het centrum maar het was die dag 1 mei: dag van de arbeid. En aangezien het erg slecht gaat met de Spaanse economie en er heel veel werkloosheid heerst was er een grote 1 mei demonstratie aan de gang. Doorgang naar het hotel was geblokkeerd dus allemaal uit de bus met alleen de handbagage, inchecken, rusten en rond 3 u de koffers uit de bus halen.

Daarna een rit naar Mirador San Cristóbal en een wandeling naar Mirador san Nicolas voor uitzicht op het Alhambra en een wandeling door de wijk naar beneden naar het centrum vbor een korte wandeling door het centrum waar zich o.a. de Koninklijke kapel bevindt waar Ferdinand en Isabel liggen begraven (De Katholieke Koningen) met hun dochter Johanna de waanzinnige en haar man Filips de Schone (die kennen wij beter uit onze geschiedenisboeken: de ouders van onze Karel V)

het is ondertussen mooi weer in het zuiden dus men kan heerlijk op het terras genieten van de zon - om 8 uur eten en daarna snel op 1 uur want het was een lange dag.

De volgende dag stond een bezoek aan het Alhambra op de agenda. Met meer dan 30 mensen heb je 2 gidsen nodig en wij hadden deze keer Agustín (de man die alle boeken heeft geschreven over Alhambra en Granada) die zeer goed Nederlands spreekt en Alfonso die een klein groepje (waaronder ikzelf) rondleidde in het Engels. Onze vaste gids Carlos was verhinderd vanwege een medisch onderzoek.

Meer dan 3 uur zijn we in het complex geweest en de middag was voor vrije tijd. Winkels waren gisteren gesloten en velen hebben deze middag de Kon. Kapel bezocht en de kathedraal.

De avond werd afgesloten met eten (de Tunagroep kwam zingen) en een bezoek aan de flamenco tablao aan de Mirador San Cristóbla waaar men ook bezig was de Kruisen van mei te versieren.

Al 2 dagen van de 8daagse reis zijn zeer goed besteed. Helaas ook hier iemand van de groep bestolen. Dit keer veel erger als bij mij: paspoort - pasjes - creditcards etc. en de man heeft geen idee waar het hem is overkomen. Zo snel - zo geraffineerd. een gewaarschuwd mens telt voor 2 maar het blijft ons overkomen. Geen waardevolle spullen in je tas op straat a.u.b.. Elke kamer heeft een kluis of opbergen in je koffer en die op slot doen.

Wordt vervolgd. ga straks kijken of ik een foto in de tekst kan bijvoegen. Opmaak is vernieuwd dus studie is nodig

1. jan en miek van doorn van nuland:
    15 mei 2012
    Boxtel, 15 mei 2012

Hoi Tonny,

Het was een mooie reis en je was een geweldige reisleidster altij stond je klaar niets was jouw teveel.

Ik ga jouw reisverslag vastleggen wordt vervolgd.

Groeten van Miek en Jan
  2. Tonny:
    16 mei 2012
    en volgens mij hebben jullie naar kantoor geschreven dat jullie zo tevreden waren over (mij en ) de reis. Dank daarvoor.