Stijlvol Spanje sept. 2012 dag 10

25 september 2012 - Waalwijk, Nederland

Stijlvol Spanje

25 sept. 2012 - dag 10: Madrid en naar huis

De laatste dag alweer. We gaan de koffers inpakken en om 10 u inladen in de bus. Ik heb ondertussen op het nieuws gezien dat er vandaag in de stad vele demonstraties zijn gepland vanwege de bezuinigingen. De regering vergadert vandaag voltallig en iedere groep arbeiders die gekort wordt op hun salaris grijpt de gelegenheid aan om de straat op te gaan.

Ook Maurits, mijn college belt om me dit te verttellen. Een deel van het centrum rondom het gebouw van de Tweede kamer is hermetisch afggesloten en vanaf het Atochastation zal in ieder geval om 17.30 u een grote demonstratie vertrekken. Zaak dus om daar 's middags niet meer te komen en een alternatieve plek te zoeken waar we weer op de bus zullen stappen om naar het vliegveld te rijden.

We gaan eerst, nu het nog rustig is, koffie drinken in het Atochastation, tegenover het Museum Reina Sofía. Hier kwamen vroeger de dieseltreinen binnen en nu is er een tropische tuin met een aantal terrassen. In het verlengde ligt een heel nieuw station waar de treinen vandaan vertrekken (o.a. de Ave = TGV)

Daarna heb ik bezoek geregeld in de Koninklijke Taptijtfabriek daar vlakbij. We krijgen een rondleiding door het gebouw en zien hoe de mensen de gobelins maken en de tapijten en ook waar men bezig is met de restauratie van de kostbare gobelins. We hebben op deze reis zoveel gobelins gezien in diverse paleizen dat het een zeer interessant bezoek is.

Dan naar het Pradomuseum want dat was vorge week maandag dicht toen we in de stad waren. Hier zien we al een grote groep mensen oprukken naar het Neptunoplein vlakbij de straat waar Las Cortes staat (gebouw "Tweede kamer") We beseffen dat we hier niet moeten zijn en we lopen langs het gebouw i.p.v over de straat.

De meeste mensen willen op tijd naar het vliegveld om niet tussen grote groepen mensen te komen die op weg gaan naar de demonstraties. Na het Prrado dus via het Retiropark (een prachtig park wat vroeger de achtertuin was van een paleis en waar zelfs zeeslagen werden nagespeeld om de adel te vermaken.) naar de Puerta de Alcala, een voormalige stadspoort. Hiervandaan zitten we bijna meteen op de rondweg naar het vleigveld Barajas. Door al deze zaken zijn we te vroeg maar hebben we ons niet in de problemen gewerkt.

Een rustige vlucht terug, om 11 uur 's avonds geland en het voordeel van de luchthaven Rotterdam is dat de koffers razendsnel op de band komen en een half uur na landing zat ik al in mijn auto (op het parkeerterrein gehaald en alles) op weg naar huis. Op Schiphol ben ik altijd al blij als ik 1 uur na de landing mijn koffer heb, zeker als je landt op de Polderbaan.

Ik ben nu in totaal  iets meer dan 25 uur thuis want de volgende nacht om half 3 vertrek ik weer op weg naar Schiphol voor mijn allerlaatste reis van dit seizoen: Ontdek Barcelona voor 5 dagen. Dat wordt dus voorlopig mijn laatste blog

groetjes Tonny

1. W buijs jordens:
    29 september 2012
    beste tonny,
    ik wil je bedanken voor de leuke rondreis met de groep ook al ging het lopen niet al te vlug voor mij, ik heb een mooie vacantie gehad, nogmaals bedankt
  2. Marian de Vries:
    29 september 2012
    Tonny, het was een geweldig goed geleide reis door jou.
    Je komt voor mij bij de 3 beste reisleidsters te staan, die ik ken.
    Het verslag, met de foto's, heb ik met plezier gelezen en van genoten. Zelfs een vriendin heeft er van genoten. Ook bij haar kwamen punten weer boven.
    Tonny, nogmaals dank.
    Marian
  3. Corrie:
    1 oktober 2012
    We hebben de tekst van Madrid uitgeprint,nog even en dan gaan wij naar, volgens zeggen, prachtige stad.Groeten van ons.
  4. Annemarie van Gils:
    3 oktober 2012
    Tonnie, Ik wil je ook graag bedanken voor de uitstekende reisleiding. Idi, Ineke en ik hebben genoten van de reis en veel opgestoken van al jouw informatie. Ik heb zojuist je verslagjes geprint en zal die bewaren bij de foto's. Hartelijk dank en veel plezier en succes bij je volgende reizen. Groetjes, Annemarie