Stijlvol Spanje sept. 2012 dag 9

24 september 2012 - Toledo, Spanje

Stijlvol Spanje

24 sept. 2012 - dag 9: Toledo

Laatste volle dag van deze reis en we gaan een van de meest karakteristieke steden bezoeken: Toledo. eeuwenalng hebben hier de 3 godsdiensten (Joods - Islam - Christendom) vreedzaam naast elkaar geleefd. Er bestond in de Middeleeuwen ook een Vertaalschool die kennis van het westen en het oosten naar elkaar overbracht. Het is ook de stad van de grote schilder El Greco die hier een groot deel van zijn leven woonde en van de rijkste kathedraal van Spanje en zetel van de primaat van Spanje

We rijden eerst naar de overkant van de Taag voor een prachtig panorama op de stad, net zoals El Greco vroeger zelf schilderde. Dan rijden we naar een punt aan de rand van het centrum en met een paar roltrappen komen we op het plein waar het sociale leven zich afspeelt: Plaza Zocodover

Hiervandaan beginnen we aan een wandeling door het centrum en zien achtereenvolgens: een winkel waar iemand  bezig is met het damasquinowerk: graveren met goud- en zilverdraad in staal (slecht voor je ogen!!) - de rijkste kathedraal van het land: er is een mis bezig in een zijkapel en we kunnen even een glimp werpen. Na de lunch kunnen de liefhebbers de kerk bezoeken met een entreekaartje - kloosters die koekjes en marsepein maken - het grootste doek van El Greco: de begrafenis van de graaf van orgaz - de synagoge Santa María la Blanca (de andere is helaas gesloten, het is maandag) en de kerk van de Katholieke Koningen (Isabel en Ferdinand): San Juan de los reyes. Zij wilden hier begraven worden maar later veroverden zij het laatste Moorse bolwerk Granada en dat werd hun laatse rustplaats.

Tijd voor lunch en een paar uurtjes vrij om naar eigen inzicht wat te bezoeken zoals: Hospital de Santa Cruz, een prachtig veelzijdig museum in een voormalig ziekenhuis. Het is zelfs min of meer een dependance van het Pradomuseum in Madrid.

Terug naar het hotel bij de golfbaan en met het zwembad en een groot terras. Na het buffet is er een buiten optreden van een flamenco- groep, georganiseerd door een groep Polen die in het hotel logeren en vandaag helemaal uit het Portugese Fatima kwamen en de volgende dag naar huis gaan. Zo konden wij meegenieten van een gratis optreden, de een in de kille buitenlucht, de ander vanuit de warme lounge.

Morgen de laatse dag en de vlucht naar huis