Stijlvol Spanje sept. 2012 dag 8

23 september 2012 - Toledo, Spanje

Stijlvol Spanje sept. 2012

23 sept. 2012 - dag 8: Avila - Sierra de Gredos - Layos (Toledo)

We gaan ons verplaatsen naar ons laatste hotel in Layos, vlakbij Toledo. Een mooi hotel, rustig gelegen net voorbij het dorpje met een prachtig terras en zwembad en uitzicht op de golfbaan. Maar eerst brengen we een bezoek aan de hoogst gelegen provinciehoofdstad: Avila. Niet alleen ligt de stad hoog maar de stad heeft ook de best bewaarde stadsmuren van Europa (en de oudste: gebouwd in 9 jaar tijd tussen 1090 - 1099)

Er was een promotieboekje van de steden Segovia - Salamanca - Avila: stempels halen bij de VVV (daar komen we toch altijd al voor plattegronden) en dan krijg je korting op entrées. In Avila mochten we b.v. gratis de stadsmuren beklimmen (al weer 5 € uitgespaard) en hoewel er dreigende lucht  was die regen voorspelde hebben we het droog gehouden tot vlak voor vertrek uit de stad. In de wandeling zien we het plein met het gemeentehuis - het geboortehuis van Teresa van Avila, de hervormsters van kloosters in de 16e eeuw - het provinciaal museum met de ezpositie over de vroegste bewoners: De Vettonen. Zij fokten stieren en schapen ver voor de komst van de Romeinen en zij hielden al feesten met rennende stieren door de straten (encierros) zoals nu nog in vele steden in Castilla -León.

Na de lunch een prachtige rit door de bergen van de Sierra de Gredos met al weer een uitzicht op een minimaal gevuld stuwmeer. Het regende even maar het zal geen zoden aan de dijk leggen. Wel wordt de middagtemperatuur wat minder. Het is onder de 30 graden! heerlijk!

Een middagstop in Maqueda om even de benen te strekken en rond 6 uur zijn we in het hotel om een paar uurtjes te relaxen. Iedereen vindt het zelfs te koud om te zwemmen! Dan maar een drankje op het terras en om 8 uur dinerbuffet. Morgen bezoeken we de stad Toledo

1. W buijs jordens:
    26 september 2012
    hallo tonny,
    ik heb inmiddels de foto's bekeken en je verhaaltjes gelezen.
    je hebt een dikke pluim verdiend hoor, het was heel goed en we hebben veel gezien, groetjes willy buijs